Skip to main content

Adje en Reverse over hun nieuwe album ‘Legacy’, mental health en meer: ”Succes staat niet gelijk aan geluk”

11/03/2022
adje reverse
Beeld: Dennis Branko

In 2013 brachten rapper Adje en producer Reverse samen Adje’s debuutalbum ‘Vossig’ uit. Toen de twee heren aan het begin van hun carrière stonden, was er nog geen streaming en was social media nog niets vergeleken bij wat het vandaag de dag is. Inmiddels is het bijna tien jaar later en hebben ze weer de handen ineen geslagen voor een nieuw project. Adje en Reverse zijn meegegroeid met de industrie en de nieuwe digitale wereld en op Vossig II horen we dan ook een volwassener duo dan op hun eerste werk. Minder platvloerse teksten, minder clubhits en meer verhalen. Complex NL sprak Adje & Reverse over het nieuwe album, mental health, de invloed van de pandemie en meer. 

Legacy

Inmiddels zijn de clubs weer open en gaat het leven langzaam maar zeker terug naar het ‘oude normaal’. Dat neemt niet weg dat we al ruim twee jaar in een pandemie leven, wat de nodige invloed heeft gehad op iedereen, maar vooral op de cultuursector. Artiesten konden een lange tijd niet optreden en we zagen ook grote veranderingen in het type muziek wat uitgebracht werd. Dit roept dan ook de vraag op waarom Adje en Reverse ervoor gekozen hebben om midden in de pandemie aan het tweede deel van een serie legendarische albums te werken. Onlangs konden we al genieten van de release van Boyz In The Hood II en vandaag is het de beurt aan Vossig II, waarvan de titel inmiddels veranderd is in ‘Legacy’. Voor de mensen die het eerste deel van Vossig niet mee hebben gekregen; het was het album waar ‘Hele Meneer’ op stond. Een gigantische hit in de Nederlandse hiphopscene, die we vandaag de dag nog steeds horen in de club. Reverse en Adje vertellen dat de pandemie het juiste moment voor hen was om het tweede deel van het album te droppen, omdat er nu meer ruimte is om écht te luisteren naar muziek. En dat is belangrijk, want op ‘Legacy’ hoeven we geen overgeseksualiseerde teksten als op de monsterhit ‘Coño’ te verwachten. 

R: ”Ik denk dat de pandemie een positieve invloed heeft gehad op ons creatieve proces. De pandemie heeft er volgens mij voor gezorgd dat mensen wat meer naar binnen hebben moeten kijken. Als alles open is, heb je toegang tot bepaalde afleidingen; de bioscoop, uitgaan, zuipen, ga zo maar door. De wave die gaande was, waarbij veel clubmuziek gedropt werd, is een beetje omgeslagen naar meer diepgang. Er was meer geduld en tijd om echt naar de verhalen van mensen te luisteren. Dat is exact wat we brengen op het album.” 

A: ”We hebben ook bewust ervoor gekozen om de single ‘Geen Crisis’ met Idaly als eerste te doen, om gelijk de toon te zetten voor de rest van het album. Op die track hebben we twee verschillende beats, geen hook, twee lange verses. Als je dat kan slikken, kan je de rest zeker handelen.” 

Streaming en Instagram

Hoewel weinig veranderingen zo ingrijpend kunnen zijn als de verandering van de maatschappelijke consensus tijdens de pandemie, kan je je misschien wel voorstellen dat Adje en Reverse heel wat ontwikkelingen hebben meegemaakt in de 15 jaar dat zij actief zijn in de muziekindustrie. Toen ‘Hele Meneer’ viraal ging, was de populariteit van Hyves net een beetje aan het afzwakken en spraken we elkaar nog op MSN. Mensen waren nog lang niet zoveel online als vandaag de dag en van streaming hadden we toen nog niet eens gehoord. De komst van social media en streaming zijn dan ook de grootste veranderingen die Adje en Reverse hebben meegemaakt sinds het begin van hun carrières. 

”Met streaming heb ik voor het eerst echt euro’s gezien voor mijn muziek.”

Adje

R: ”Instagram heeft naar mijn mening een hele positieve verandering gebracht, want je kan het heft meer in eigen handen nemen. Maar Adje en ik – en eigenlijk iedereen om ons heen, zoals Cho en Idaly bijvoorbeeld – Wij houden van muziek maken, maar we houden niet van alles wat erbij komt kijken. Het moet je maar net liggen als persoon om jezelf de hele dag zo bloot te stellen. Ik vind het ergens ook een tikkeltje narcistisch, maar dat is mijn mening. Vandaar dat het mij wat minder ligt, maar het is wel een belangrijke tool tegenwoordig om je sh*t te promoten”. 

A:  ”Op Instagram kan je inderdaad veel mensen naar je product toe leiden en doordat ik enkele independent releases had, heb ik met streaming voor het eerst echt euro’s gezien voor mijn muziek. Ik denk dat dat een grote switch is geweest in het spel waardoor ook de major labels datgene wat ze bieden, noodgedwongen moesten aanpassen. Omdat er ook nu ineens mensen independent geld verdienen, moet je als label zijnde de juiste streams gaan uitbetalen. Anders gaat iedereen independent. Dus wat dat betreft heeft het een positieve wending gehad, al vind ik nog steeds niet dat labelartiesten volledig krijgen waar ze recht op hebben. Het is wel vooruit gegaan. We kunnen beter verdienen nu.”

R: ”Ik pak inderdaad wat lekkerdere cheques nu.”  

”Ik vind het ergens een tikkeltje narcistisch om jezelf de hele dag bloot te stellen op Instagram”

Reverse

Mental Health

Er wordt beter verdiend, maar tegelijkertijd ligt er met de komst van social media en streaming meer druk op de mentale gesteldheid van artiesten. Gezien het feit dat artiesten er goed in zijn om kunst te maken van hun pijn, wordt hier niet altijd bij stilgestaan. Zoals Adje zegt, is het vaak ‘hoe groter de pijn, hoe groter de kassa’. Adje en Reverse uiten zich erg gepassioneerd over meer bewustwording voor de mentale gesteldheid van artiesten. 

Beeld: Dennis Branko

R: ”Succes is iets heel verslavends; een rollercoaster waar je in terecht komt. Ben je de nummer 1? Dan word je ‘s ochtends gebeld door je manager en de hele dag bezig gehouden. Je spendeert minder tijd met je familie en dus zijn er ook weinig momenten van bezinning. Daarom vind ik het heel belangrijk dat er ook naar de mentale gezondheid van artiesten wordt gekeken. Als ik één ding zou kunnen veranderen binnen de muziekindustrie, dan zou dat het zijn. Dat labeleigenaren en managers zich ook meer gaan verdiepen in de artiest – in zijn pijn – en niet alleen de successen vieren. Succes staat namelijk niet gelijk aan geluk. Daar vergissen mensen zich snel in.” 

A: ”Klopt, als de pijn niet wordt verzorgd, dan heb je helemaal niets. Als een artiest in een psychose belandt, zelfmoord pleegt of whatever, dan heb je er niets meer aan. Dus het is mooi dat we geld kunnen verdienen op onze pijn, maar als er geen hulp bij komt kijken, denk ik dat het ook heel verkeerd af kan lopen met artiesten. Daar wordt vaak niet naar gekeken, omdat we continu de beste versie van onszelf presenteren aan de wereld. Maar er zijn genoeg kronkels waar aandacht aan besteed moet worden. Helemaal als je constant té druk bent voor je eigen gevoel. Op een gegeven moment bestaat je eigen gevoel niet meer. Als er dan een moment komt waarbij alles stilstaat, zoals bij de pandemie, dan kan zo’n artiest flippen. We drinken, roken en sporten niet. De lifestyle die bij muziek komt kijken, is niet zo positief.” 

R: ”En de pijn wordt ook nog eens geadoreerd. Totdat het misgaat en dan wordt je gecanceld.” 

adje reverse
Beeld: Dennis Branko

De ervaring die Adje & Reverse  hebben in de muziekindustrie is overduidelijk tijdens het interview. Wat nog meer opvalt, is de manier waarop Adje en Reverse op elkaar inspelen tijdens het gesprek. Ze zijn niet alleen partners in het maken van muziek, maar hebben door de jaren heen ook een hechte broederschap opgebouwd. En die broederschap is misschien wel de reden waarom zij zichzelf niet verliezen in het succes. Die broederschap is ook de motivatie geweest om aan het tweede deel van het album te beginnen. ”Adje en ik zijn lange tijd apart van elkaar gegroeid,” legt Reverse uit. “Op een later moment zijn we weer naar elkaar toegetrokken, omdat ik een studio had gebouwd met een goede vriend van ons in Zuid-Oost. Daar ontstond weer de sfeer die er op IJburg altijd hing. Adje en ik woonden daar samen in één huis. Dat familiegevoel heb ik erg gemist toen ik in Amerika was. Als je die broederschap weer voelt, is het logisch dat dat resulteert in een album.” 

En dat album kunnen wij vanaf vandaag streamen.

Leave a Reply