CHO

CHO

DE ENIGE CONCURRENTIE VAN CHO IS CHO

Cho staat erom bekend muziek te releasen op zijn eigen tempo en altijd in zijn eigen sound te blijven. Hij laat zich niet verleiden mee te gaan in huidige trends of hypes en het werkt: Cho verbrak eerst zijn eigen record door de Paradiso binnen zes minuten uit te verkopen. Vervolgens werd hij de eerste rapper die de AFAS Live binnen een uur heeft uitverkocht. Complex sprak the chosen one over zijn succes en zijn overweldigende zelfvertrouwen.

Tekst: Soraya Hadjar
Fotografie: Jonathan Hoost
Graphic design: Raoul Conrad

‘Een villa voor mezelf en een merrie voor de deur, misschien wel hè’, is een lyric die elke hiphop liefhebber in Nederland kent. Zelfs als je geen hiphop liefhebber bent, ontkom je op geen enkel feestje aan Cho’s hit ´Misschien wel hè’. Het is een track die op een belangrijk moment voor Nederlandse hiphop uitkwam, een jaar voordat het ‘New Wave’ album uitkwam. 2015 was het jaar dat men hiphop eindelijk serieus begon te nemen in Nederland. Maar Cho kennen we al veel langer. We draaiden al in 2013 met onze heupen op ‘Workshop’. En dat is sindsdien eigenlijk nooit gestopt. Zelfs de modellen in Rihanna’s Savage x Fenty show draaiden hun heupen op Cho’s ‘Popalik’, met Stefflon Don. Inmiddels is het 2021 en draaien we met onze heupen op ‘Original’, van zijn nieuwe album ‘Chosen. Een track die op bijzondere wijze tot stand is gekomen: ‘’Zowel Original als Popalik zijn fragmenten uit een langere freestyle van Stefflon’’, vertelt Cho. We hebben daaruit geknipt en dat is het refrein geworden voor ‘Popalik’. Ik heb een ander stukje uit dezelfde freestyle geknipt en gebruikt voor het refrein van ‘Original’. Toen ik een Snap story met deze track plaatste, reageerde ze meteen dat ze ook een verse erop wilde.’’

‘’Ik heb veel van m’n succes voorspeld in m’n muziek.’’

Hoe lang we er ook op moeten wachten, Cho weet ons altijd tijdloze hits te brengen. Ironisch genoeg is dat niet eens zijn kracht. Dat is niet waarom je een wekker moet zetten als je kaartjes voor zijn show wil bemachtigen. Cho’s consistente succes heeft hij te danken aan precies datgene: zijn consistentie. Hij is altijd Cho. In zijn muziek deelt hij echte verhalen over zijn leven, waar een ieder zichzelf in kan herkennen. Daarnaast heeft de rapper een unieke sound waar wij al bijna tien jaar hooked aan zijn. De artiesten die erin slagen hun fanbase met zich mee laten groeien, zijn de artiesten die zich continu weten te verbeteren, maar niet afwijken van hun basis. En dat is de kracht van Cho. We hebben een lange shoot dag voor dit interview, van 11.30 tot 18.00, waarna we wat gaan eten voor het interview. Cho is de hele dag zeer professioneel en gefocust: hij is geduldig, werkt mee en als op het laatste moment de styliste uitvalt, neemt hij zelf tassen met outfits van Daily Paper mee. ‘Dit pak is gemaakt van vegan leather. En dit patroon is van vlechten die slaven droegen’’, legt hij uit. Het is ontzettend toepasselijk: de dag van de shoot is het ‘Keti Koti’.

De rapper stelt zich netjes voor aan iedereen op de set en complimenteert het team regelmatig voor hun harde werk. Zodra de cameraman klaar is om te schieten, gaat hij in volledige superster modus. Hij poseert, tovert zijn shiny grill tevoorschijn en danst op zijn eigen muziek. Ik verbaas me over de combinatie van zijn bescheidenheid, zijn nuchterheid en tegelijkertijd zijn overweldigende zelfvertrouwen. Hij draagt de energie van een goede vriend en tegelijkertijd de energie van een rapper die binnen een uur 6.000 concertkaarten verkoopt. Hoewel ik me erop had voorbereid hem te interviewen over zijn creatieve proces en zijn nieuwe album, kan ik het niet laten snel wat notities toe te voegen aan mijn vragenlijst. Tijdens het interview gaat het uiteindelijk meer over Cho (echte naam: Giovanni Rustenberg) de zoon, de vader, de vriend, dan over Cho, de rapper. 
We gaan naar een van zijn favoriete restaurants op het Leidseplein in Amsterdam. Hij is erg opgewonden om de Chicken Bites en Truffle Fries te bestellen. Onderweg naar het restaurant laat hij me nieuwe muziek horen. Hij vertelt niet wanneer het uitkomt en hij deelt niet langer dan een minuut, maar dat is genoeg om te horen dat de rapper in topvorm is. Het klinkt beter dan al zijn voorgaande werk. Ik voeg weer snel wat notities toe aan mijn vragenlijst. Eenmaal aangekomen haalt hij zijn grill uit zijn mond, ‘’sorry hoor, anders kan ik niet eten’’, en bestelt hij een Pornstar Martini cocktail.

De rapper stelt zich netjes voor aan iedereen op de set en complimenteert het team regelmatig voor hun harde werk. Zodra de cameraman klaar is om te schieten, gaat hij in volledige superster modus. Hij poseert, tovert zijn shiny grill tevoorschijn en danst op zijn eigen muziek. Ik verbaas me over de combinatie van zijn bescheidenheid, zijn nuchterheid en tegelijkertijd zijn overweldigende zelfvertrouwen. Hij draagt de energie van een goede vriend en tegelijkertijd de energie van een rapper die binnen een uur 6.000 concertkaarten verkoopt. Hoewel ik me erop had voorbereid hem te interviewen over zijn creatieve proces en zijn nieuwe album, kan ik het niet laten snel wat notities toe te voegen aan mijn vragenlijst. Tijdens het interview gaat het uiteindelijk meer over Cho (echte naam: Giovanni Rustenberg) de zoon, de vader, de vriend, dan over Cho, de rapper. 
We gaan naar een van zijn favoriete restaurants op het Leidseplein in Amsterdam. Hij is erg opgewonden om de Chicken Bites en Truffle Fries te bestellen. Onderweg naar het restaurant laat hij me nieuwe muziek horen. Hij vertelt niet wanneer het uitkomt en hij deelt niet langer dan een minuut, maar dat is genoeg om te horen dat de rapper in topvorm is. Het klinkt beter dan al zijn voorgaande werk. Ik voeg weer snel wat notities toe aan mijn vragenlijst. Eenmaal aangekomen haalt hij zijn grill uit zijn mond, ‘’sorry hoor, anders kan ik niet eten’’, en bestelt hij een Pornstar Martini cocktail.

Ik vraag hem hoe het voelt om zulke successen te behalen; om de AFAS Live binnen een uur uit te verkopen. ‘’Het is altijd een droom voor me geweest om daar op te treden. Als jongetje uit de Bijlmer liep ik daar altijd langs, toen het nog de Heineken Music Hall was. In groep vijf ging ik naar mijn eerste concert in de HMH, Ja Rule. Dat was legendarisch voor mij om mee te maken, dus dat ik daar nu zelf mag staan is erg bijzonder.’’ Na het succes van zijn twee uitverkochte Paradiso shows, ging de entertainmentindustrie op slot vanwege de pandemie. Hoewel Cho hier erg teleurgesteld in was, vertelt hij dat de lockdown verder niet veel invloed heeft gehad op zijn mentale staat. ‘’Ik had natuurlijk net die twee Paradiso shows gedaan, dus er kwamen veel mooie opportunities die meteen geannuleerd werden. Daar heeft het vooral invloed op gehad, dat was f*cked up. Verder vond ik het niet zo erg, ik ben namelijk best een kluizenaar. Ik vind het fijn om alleen te zijn en ik vind die mondkapjes ook helemaal top. Het biedt je toch een bepaalde privacy. Ik heb wel eens last gehad van het ‘bekend zijn’. In je come up vind je het natuurlijk geweldig en wil je dat mensen je herkennen, maar ik ben best verlegen. Daarnaast ben ik nu natuurlijk ook vader. Ik vind het niet fijn om aangesproken te worden door fans als ik met mijn dochter ben. Je wil uit bescherming toch een beetje de situatie kunnen controleren. Daarom ben ik wel blij met die mondkapjes.’’

Het is ook dit jaar weer spannend of de shows in AFAS live door zullen gaan, gezien de continu veranderende maatregelen. De show is minstens zo belangrijk voor de rapper zelf, als voor zijn loyale fans. Cho verkoopt zalen niet alleen makkelijk uit, hij vult ze ook met een zeer divers publiek. De Amsterdammer slaagt erin mensen van alle leeftijden, maar vooral ook van zijn eigen leeftijd (28) aan te trekken, waar veel rappers slechts een jonger publiek aantrekken. ‘’Ik denk dat mijn muziek over het algemeen heel divers is en daarom verschillende leeftijden aanspreekt. Het is geen kindermuziek, noch echt ‘’volwassen’’ muziek.’’ Hij wil meer vertellen, maar we worden onderbroken door een fan. ‘’Cho, sorry man, je zit hier privé, maar ik wil je even bedanken. Jij bent mijn complete jeugd. Een maatje van mij en ik, wij hebben samen ons bedrijf opgestart nadat we jouw muziek hebben geluisterd. We rijden elke dag naar werk met jouw muziek in de auto.’’ Cho vraagt geïnteresseerd naar het bedrijf en gaat met de jongeman op de foto. ‘’Dankjewel bro, love man’’.

"Ik heb ruimte en tijd nodig om

ervaringen op te doen zodat ik

daarover kan schrijven."

We hadden het niet kunnen plannen. De jongeman die ons interview onderbrak, was het levende bewijs van mijn constatering. Hier zat ik, een Zwarte vrouw en hier was deze witte, jonge man, beiden opgegroeid met Cho, beiden fan van Cho. ‘’Zo mooi dat dit nu gebeurt, nadat je deze vraag stelt’’, zegt de rapper lachend. ‘’Ik heb me altijd laten vertellen dat ik een oude geest heb. Mensen schatten me ook altijd ouder in dan ik ben. Het komt misschien ook doordat ik altijd met oudere mensen omging. In m’n come up was ik veel met Adje, veel met de OG’s in de game. Dus ik denk dat dat veel invloed heeft gehad op m’n bereik en hoe mensen me zien. Ik weet ook goed wie ik ben, hoe grown ik kan zijn in m’n mindset. En dat hoor je ook terug in m’n muziek.’’ Gedurende het interview zegt Cho vaker ‘never change a winning team’. En dat zien we terug op zijn nieuwe album: Adje heeft wederom een featuring op het album, net als op Cho’s vorige album ‘Since ‘93. Ook Idaly staat wederom op ‘Chosen’. Cho vertelt een innige band te hebben met beiden: ‘’Veel mensen weten niet dat ik heel close ben met Adje. Wij hebben echt een hele sterke band. En Idaly is ook familie. Dat is m’n broertje, haha.’’

‘’Ik maak muziek naar hoe ik me voel. Als ik in love ben, ga je horen dat ik in love ben.’’

Zijn antwoord is wederom een voorbeeld van de zelfverzekerdheid van Cho. Er is geen greintje angst in hem om zijn tijd te nemen voor het releasen van nieuwe muziek en geen greintje angst om zich daarin kwetsbaar en emotioneel op te stellen. Hij lacht. ‘Los van Cho ‘de rapper’, ben ik altijd best een beetje een ladies man geweest. Ik ben geen gangster, geen capper. Ik maak muziek naar hoe ik me voel. Als ik in love ben, ga je horen dat ik in love ben. Als ik me een player voel, ga je een player horen in die tune. Iedereen maakt relaties mee in het leven. Liefde is de meest universele taal. Ik denk dat ik er heel goed in ben dat te vertalen naar mijn muziek.’’Bescheiden als hij is, voegt hij snel ‘No cockiness’, eraan toe. Vervolgens verbetert hij zichzelf. ‘Misschien moet ik ook stoppen daarmee. No cockiness. Op een gegeven moment mag je het ook wel zeggen van jezelf.’’

‘’Ik maak muziek naar hoe ik me voel. Als ik in love ben, ga je horen dat ik in love ben.’’

Zijn antwoord is wederom een voorbeeld van de zelfverzekerdheid van Cho. Er is geen greintje angst in hem om zijn tijd te nemen voor het releasen van nieuwe muziek en geen greintje angst om zich daarin kwetsbaar en emotioneel op te stellen. Hij lacht. ‘Los van Cho ‘de rapper’, ben ik altijd best een beetje een ladies man geweest. Ik ben geen gangster, geen capper. Ik maak muziek naar hoe ik me voel. Als ik in love ben, ga je horen dat ik in love ben. Als ik me een player voel, ga je een player horen in die tune. Iedereen maakt relaties mee in het leven. Liefde is de meest universele taal. Ik denk dat ik er heel goed in ben dat te vertalen naar mijn muziek.’’Bescheiden als hij is, voegt hij snel ‘No cockiness’, eraan toe. Vervolgens verbetert hij zichzelf. ‘Misschien moet ik ook stoppen daarmee. No cockiness. Op een gegeven moment mag je het ook wel zeggen van jezelf.’’

Cocky is hij zeker niet. Cho erkent niet alleen zichzelf voor zijn succes, maar ook zijn ouders, zijn fans en vooral God. ‘’M’n opa’s waren heel ondernemend, dus dat zit al een beetje in de familie. Ik ben ook een hele grote believer in God en manifesteren. Ik weet dat God mij leidt in alles en dat ik een uniek pad bewandel. Veel van m’n succes heb ik voorspeld in m’n muziek. Ik rapte over dingen die nog niet eens gebeurd waren, dus ik geloof echt dat je woorden kracht hebben en dat wat je uitspreekt ook werkelijk kan gebeuren. Dat geeft me ook het vertrouwen om muziek op mijn eigen tijd te releasen. Soms knaagt het wel aan me als ik weet dat ik iets gemaakt heb waar mensen enthousiast van zullen worden, maar ik geloof ook sterk in timing. Kwaliteit staat bij mij voorop. Ik moet zeggen dat ik nooit onzeker ben om mijn plek te verliezen of fans kwijt te raken. Ik weet dat dat goed zit. Mijn fanbase is heel sterk en heel loyaal, dus daar haal ik veel kracht uit. Ik heb altijd een movement rondom mezelf willen creëren.’’

Dat vertelde hij ons in 2015 al, op ‘Misschien wel hè’: ‘En New Vintage College n*gger dat is de movement, dat is niet misschien maar zeker.’’ Zijn voorspelling werd niet lang daarna waarheid. De cijfers liegen er niet om. Als we Cho en zijn fans mogen geloven, is dit nog maar het begin van zijn succes. De rapper is in zijn prime time. Zijn kracht, zijn echtheid, zijn combinatie van zelfverzekerdheid en bescheidenheid, komt weer terug als we het interview afsluiten. ‘’Wat een mooie dag was dit’’, zegt Cho. ‘’Wat een gezegende dag.’’