Het grote jaaroverzicht: Dit is alles wat er gebeurde in 2022

dec 19 2022, 20:18 CULTURE
websitebanner rewind v2
Het jaar komt alweer aan een eind. In dit lijstje blikken we terug op alle spraakmakende evenementen van 2022. Van Gunna die het record van The Weeknd verbrak, tot het einde van Woo Hah!: dit waren de highlights van 2022.
Januari
Het jaar begon even stormachtig als we het afsluiten. In januari dropte Tim Hofman namelijk de aflevering van BOOS, waarin het grensoverschrijdend gedrag van juryleden van The Voice bloot werd gelegd. Gelukkig was er ook veel positief nieuws begin van het jaar: zo maakten Rihanna en A$AP Rocky bekend dat ze in verwachting waren en wist Gunna met zijn album ‘DS4EVER’ op nr.1 binnen te komen in de Billboard Top 200, waarmee hij -tot iedereens verbazing-The Weeknd versloeg. In januari voorspelde Complex NL in samenwerking met PUMA, welke vrouwelijke artiesten 2022 over zouden nemen. Check hier de hele lijst.
Februari
In februari werd de algemene gemoedstoestand al een stuk beter, aangezien toen alle coronamaatregelen werden versoepeld. Eindelijk weer vrijheid! Februari was ook de maand waarin alle ‘Ye’ gekte dit jaar begon. Zo werd in februari zijn Netflix docu aangekondigd en ontstond de beef met Kim Kardashian. Het hiphop hoogtepunt van deze maand was het Super Bowl Half Time optreden van Dr.Dre, Snoop Dogg, 50 Cent, Kendrick Lamar, Mary J. Blige en Eminem.
Maart
Maart was voor velen de maand van new beginnings. Zo kwam JoeyAK weer vrij en dropte hij de hit ‘First Day Out 2’. Ook sloegen Adje en Reverse de handen weer ineen voor ‘Legacy’ en kwamen de nieuwe seizoenen van Top Boy en Euphoria uit. In maart deden we overigens ook onze laatste covershoot van dit jaar, met niemand minder dan Central Cee. Het meest virale moment van maart was echter zonder twijfel toen Will Smith besloot Chris Rock te klappen bij de Oscars.
April
In april lanceerde Complex NL ‘Red Bull Rap Champs’, de show waarin we je favoriete rappers quizzen over hiphop. April was ook de maand waarin we ‘Hot Ones’ naar Nederland hebben gehaald. Een belangrijk moment in hiphop, was toen Murda in april vast kwam te zitten in Turkije, vanwege lyrics over drugsgebruik.
Mei
Waar Gunna het jaar zo sterk begon met zijn nr. 1 album, kwamen hij en YSL frontman Young Thug in mei vast te zitten, op verdenking van RICO charges. Inmiddels is Gunna alweer vrij. Het was een trieste maand voor YSL, want ook Lil Keed kwam te overlijden in mei. Het was echter wel een goede maand voor Nederlandse hiphop, want in mei schopte S10 het tot de finale van het Eurovisie Songfestival, verkocht Antoon twee keer de Ziggo Dome uit en bestond Parratv tien jaar! In mei dropte Kendrick ook zijn langverwachte album ‘Mr. Morale and the Big Steppers’.
Juni
In juni reisden wij af naar Rome voor de album release party van Post Malone. Dit was overigens ook de maand waarin Drake de wereld verraste met zijn dance album ‘Honestly, Never Mind’.
Juli
In juli was het weer tijd voor het hiphopfestival van het jaar: Woo Hah! Dit jaar sloot voor het eerst ook Rolling Loud aan, om ons optredens te geven van Future, Playboi Carti, Mula B, Frenna, Dave, en meer. Central Cee zette de wereld op zijn kop met zijn monsterhit ‘Doja’ en Memphis Depay hostte een straatvoetbaltoernooi, waarbij Complex NL uiteraard aanwezig was.
Augustus
In augustus dropte sor het laatste gedeelte van zijn driedelige album ‘Bae doven’. Het was misschien wel het beste Nederlandse project van het jaar en sor wist zelfs producer Zaytoven voor het album te strikken. Een ander belangrijk project dat uitkwam in augustus, was ‘Float’, het compilatiealbum van Rotjoch, waarop zowat de gehele Nederlandse scene te horen is. Augustus is natuurlijk in de piek van het festivalseizoen, waarbij The Opposites Goldband kapot gemaakt hebben en wij zelfs Tomorrowland hebben bezocht! In augustus interviewden wij ook een van de meest populaire artiesten van het jaar: Rema.
September
In september verloren we helaas onze tweede rapper van het jaar, met de moord op PnB Rock. Het was helaas niet de laatste rapper die in 2022 kwam te overlijden. Ook Queen Elizabeth kwam te overlijden in september. Dit was voor Complex NL ook de maand waarin wij onze kookshow hebben gelanceerd: ‘Ché Muchas’.
Oktober
Kanye West ging het hele jaar viraal, maar hij spande echt de kroon toen hij in oktober een ‘White Lives Matter’ t-shirt droeg bij een modeshow van Yeezy. Vanzelfsprekend leverde Ye’s actie veel kritiek op, maar dat was nog maar het begin van de controversie die hem dit jaar omringde. Oktober was een goede maand voor Frenna. Hij won de RedBull SoundClash van Ronnie Flex en SFB verkocht de AFAS live twee keer uit! Sinds oktober kan je ook onze eerste podcast ‘Back To Classics’ streamen en kijken op ons YouTube kanaal. Hierbij gaat Dieuwertje Heuvelings in gesprek met Nederlandse producers die internationale successen boeken.
November
In november verloren we alweer de derde en wellicht de meest invloedrijke rapper van het jaar: Takeoff. De hiphop industrie rouwde om de dood van het Migos lid. November was ook de maand waarin Rihanna na zes jaar haar comeback maakte in de muziekindustrie, met de track ‘Lift Me Up’, een soundtrack van de tweede Black Panther film. Elon Musk kocht Twitter met alle gevolgen van dien en Cristiano Ronaldo uitte zijn frustraties over voetbalclub Manchester United, tijdens een interview met Piers Morgan.
December
In december schreef Marokko geschiedenis door het te schoppen tot de halve finales in het WK. Het was de eerste keer dat een Afrikaans land zo ver gekomen was in de competitie en het hele land stond achter onze Marokkaanse broeders. In december kwam ook Gunna weer op vrije voeten en kwam KA op nr. 1 binnen met zijn album ‘Recklezz’. Helaas was het niet allemaal feest, want deze maand kondigde Woo Hah! aan ermee te stoppen en volgend jaar terug te keren als Rolling Loud. The end of an era.