Skip to main content

Interview: ‘Er is geen slecht Blxst nummer’: Blxst over zelfvertrouwen, Nipsey en samenwerking met Kendrick

14/07/2022augustus 12th, 2022
Blxst in witte ruimte

Als je Blxst nog niet bij naam kent, ken je ongetwijfeld zijn aanstekelijke hit Chosen óf zijn indrukwekkende lijst van featuring projecten. Blxst is te vinden op releases van hiphop-legendes als Nas en Snoop Dogg tot op de nieuwste albums van Kendrick en Burna Boy. Terwijl hij vergeleken wordt met G-funk grondlegger Nate Dogg, voorziet Blxst nummers van de grootste artiesten van een new wave upbeat West Coast geluid. Als veelzijdige creatieveling heeft 29-jarige Matthew Dean Burdette de afgelopen jaren zijn plek meer dan verdiend.

De zelf-aangeleerde muzikant is in feite al jaren actief. In 2014 produceerde hij een remix van Hitta J3 met featurings van Kendrick Lamar, YG en Problem. Sinds zijn eigen label EVGLE in 2020 een partnerschap is aangegaan met Red Bull Records en hij regelmatig in de Amerikaanse hitlijsten te vinden is, is zijn reis naar succes aanzienlijk versneld. Vol zelfvertrouwen omarmt hij elk aspect van deze reis. “Ik leer onderweg, maar ik neem mijn tijd er voor. Ik wil de lift niet nemen, maar van elke stap van de weg genieten.”

De in L.A. geboren Blxst, uitgesproken als Blast, vertelt ons over zijn laatste album ‘Before You Go’, de invloed van mede-L.A. held Nipsey Hussle en zijn featuring op het laatste album van Kendrick Lamar. Wie is deze allround creatieveling, ondernemer en vooral dit ‘opkomend’ en toch gevestigde talent van de Amerikaanse Westcoast?

Ondanks het feit dat je behoorlijk groot bent, kijkend naar je streams en featuring projecten, word je nog steeds beschreven als opkomend talent. Wat is jouw visie hierop?
“Ik denk ook dat ik opkomend ben. Er is nog ruimte voor discussie, want ik heb een geweldig jaar achter de rug. Maar uiteindelijk ben ik een nieuw gezicht in de industrie. Ik ben nog steeds aan het werken aan mijn eigen lane.”

Je omschrijft jezelf als een stil persoon, maar bent ook zelfverzekerd wanneer je ‘I ain’t heard one bad Blxst song’ zegt. Vaak wordt zelfvertrouwen in verband gebracht met extravert zijn. Hoe combineer jij deze twee eigenschappen? 
“Dat is crazy, je hebt gelijk. Ik ben niet 100% zelfverzekerd hoor. Soms twijfel ik ook aan mezelf, net als iedereen. Maar iets in mijn achterhoofd weet dat alles mogelijk is. Aan het eind van de dag blijf ik altijd in beweging, altijd doorgaan. En ik denk dat als ik in beweging blijf, ik zaadjes plant en dat werk zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen. Maar het kan je net zo snel afgenomen worden als het je gegeven is. Dus ik koester elk moment van alles op mijn pad.”

Hoe we Blxst zijn muziekstijl het best kunnen omschrijven? Groot Blxst fan Iuri omschreef zijn sound als uniek. Het is ‘Drop top’ muziek: typische muziek om te draaien op een warme zomerdag in de auto met open dak. Een heel relaxte California-muziekstijl. “He right on point.” zegt Blxst. “Laten we zeggen dat het een ‘gangsta love story’ is. Ik ben van nature een hartendief, maar ik kom ook uit L.A. Daar leeft de gang-cultuur; we hebben Snoop Dogg, Dr. Dre en Tupac. En ik ben opgegroeid met Erykah Badu en Jill Scott. Dus ik kan beide kanten op en relatable zijn.”

Zijn dat ook inspiraties voor je?
“Sowieso alle mensen uit dat rijtje. Maar ook Pharrell en Kanye West. Ik wil mijn producer carrière gelijk op laten gaan aan mijn artiesten carrière. Ik moet wat meer gas zetten op het produceren. Daar wil ik uiteindelijk bekend om staan.” 

Transitie naar fulltime CEO 

Wat betekent je laatste project ‘Before You Go’ voor jou?
“Het is een boodschap aan mezelf, een transitie. En het kan ook een boodschap aan mijn fans zijn. Voordat ik op deze reis ga, voordat ik me aanpas, voordat ik groei, zijn dit belangrijke dingen waarvan ik wil dat jullie me herinneren. Er zijn bepaalde boodschappen die ik in dit album achterlaat zodat ik over 10 jaar kan zeggen: ‘Wow, het is net een audio dagboek.’”

Is er een nummer op het album waar je een specifieke waarde aan hecht?
“Ja, het nummer wat ik ‘Still Omw’ heb genoemd. Het gaat om de reis, in plaats van het einddoel. Ik zeg ‘I’m still on my way, but the top don’t look too far from me’. Dan ben ik realistisch met mezelf. Niet te arrogant, want ik heb nog veel werk te doen en daar ben ik op voorbereid.” 

Wat is die transitie waar je het over hebt?
“De transitie is fulltime CEO worden. Ik wil de deur openen voor mensen in mijn stad- en de rest van de wereld. Op de juiste manier, waar ze ook hun intellectuele eigendom bezitten. Ze bezitten hun masters, ze bezitten hun eigen creaties. Dat wil ik voor mijn generatie.”

Blxst combineert een druk artiestenleven met ondernemerschap en tegelijkertijd wil hij teruggeven aan zijn gemeenschap. Ook schrijft en produceert hij zelf. “Het is een uitdaging. Ik ben nog een nieuw gezicht. Terwijl ik mijn eigen weg probeer te vinden, probeer ik ook deuren te openen voor anderen. Maar ik denk dat ik ervoor gemaakt ben. Ik kan het aan.”

Blxst – Couldn’t Wait For It (feat. Rick Ross)

De volgende GOAT uit L.A.

Op je album ‘Before You Go’ heb je een featuring van Rick Ross op het nummer ‘Couldn’t Wait For It’. Hoe is die samenwerking ontstaan? 
“Hij had een schrijverskamp in Miami waar verschillende schrijvers en producers bij elkaar kwamen. Ik deed een hook op zijn laatste album en had het nummer ‘Couldn’t Wait for It’ al op het schrijverskamp. Ik wist niet hoe ik het bij hem moest krijgen. Toen ik op zijn album kwam, vroeg ik hem of hij ook een verse op mijn album wilde doen. Vaak maak ik muziek voor mezelf en denk ik niet aan andere artiesten. Maar sommige vibes zijn onmiskenbaar. Ik kon niemand anders dan Rick Ross op dat nummer horen.” 

Op dat nummer zeg je ook “Who am I if I don’t take it further than Nip did?”. Welke invloed heeft Nipsey op je gehad? 
“Omdat ik uit L.A. kom, is Nipsey als een soort God voor mij. Ik denk dat hij de blauwdruk heeft gelegd, dat is moeilijk te ontkennen. En als ik zeg blauwdruk, dan heb ik het specifiek over ‘ownership’ en ondernemerschap. Dat is iets wat ik boven alles zet. Hoe kan ik een zakenpartner zijn in plaats van een werknemer? Hoe kan ik ownership hebben in een situatie? Hoe kan ik waarde toevoegen aan een situatie? Ik heb die game van Nip. Als ik luister naar zijn projecten, hoor ik zijn integriteit. 

Over de betrokkenheid van Nipsey in Blxst’s gemeenschap zegt hij, “L.A. is klein en groot tegelijkertijd. Ik zag hem altijd, gewoon rondjes rijden. Dat maakte hem meer relatable omdat hij echt in de community zat. Hij is een voorbeeld van succes; je kunt jezelf in hem zien. Dat was het vuur wat ik nodig had.”

Nipsey komt ook terug in je featuring op Kendrick Lamar’s track Die Hard. Je sloot daar af met ‘Baby, you make me pray for London.’ Er zijn speculaties dat dat over Lauren London gaat, is dat waar? 
“Ja, dat klopt. Ik bid voor London. Gewoon als eerbetoon aan haar situatie. Ze is een soldaat die sterk blijft in zo’n nare situatie. Het was eigenlijk mijn relatie relateren aan hun relatie. ‘Cause if I want it all without you involved, I guess it’s all for nothing.’ Ik denk dat het een krachtige line is.”

Op Kendrick’s album staan is weer een gigantische ‘co-sign’. Hoe heeft dit je leven beïnvloedt?
“Het was de stempel die ik nodig had. Ik heb het gevoel dat ik potentieel de volgende GOAT uit L.A. kan zijn. Natuurlijk heb ik er veel werk in gestoken, maar om zo’n soort co-sign en stempel van goedkeuring te krijgen betekent veel. Ik moest sowieso eens met Kendrick werken, hij is een legend die ik altijd op mijn to-do-lijst had staan. Z’n manager stuurde me uit het niets een bericht. ‘Hey, dit is Anthony. Ik manage Kendrick en Nas.’ Ik dacht eerst dat het nep was en belde mijn advocaat. Hij kent zo’n beetje alle mensen uit de industrie, dus ik vroeg hem ‘Yo, ken je hem?’. Ik berichtte hem terug en vijf minuten later werd ik gefacetimed. Alles wat ik hoorde was ‘What it do?’ en ik dacht: Oh ja, dát is Kendrick for sure.” 

Zijn er nog bepaalde mensen waarvan je ‘starstruck’ raakt?
“Oh absoluut. Sommige dingen zijn onwerkelijk. Je moet begrijpen dat ik naar bepaalde mensen keek op TV. Zoals Chris Brown, hij is als een Michael Jackson voor mijn generatie. Nu heb ik een nummer op zijn nieuwe album. Ik denk gewoon: ‘Waarom ik?’ Het is waanzinnig. Je kunt dit echt allemaal manifesteren.” 

Er is ook net een nieuw nummer uit waarop je te horen bent met  Burna Boy en Kehlani. Is Afrobeats een nieuw genre voor je?
“Het is redelijk nieuw. Ik zit wel op de ‘Peru remix’ van Fireboy DML met 21 Savage, maar dit is de eerste keer dat ik ook heb geproduceerd. Ik denk dat mijn sound en afrobeats op instrumentaal gebied in hetzelfde schuitje zitten. Als je wat drums op een Blxst beat gooit, is het de perfecte mix. 

Ik heb ook een nummer op Kehlani’s laatste album – damn, this is crazy. Maar Burna Boy benaderde me vorig jaar dat hij een bepaald nummer op zijn album had. Ik hoorde Kehlani’s verse pas veel later, zij was de kers op de taart. Ik wil meer nummers doen met vrouwelijke artiesten. Shout out naar Kehlani, want zij was de eerste vrouwelijke feature die ik had.” 

Blxst vertelt dat hij dezelfde avond vanuit Parijs nog naar Londen vliegt voor een festivaloptreden en een pop-up store van zijn eigen merchandise. Op 9 november staat er een show in de Melkweg in zijn agenda, de eerste keer in ons kikkerland. Toen we vroegen of hij verwachtingen had van Nederland zei hij bescheiden “Nee, ik wil er graag blanco in gaan. Ik wil gewoon direct in de cultuur duiken. Alles als nieuw ervaren. Ik wil domme vragen stellen en alle leuke dingen doen.”

Leave a Reply