In onze rubriek ‘Who Shot Ya’ gaan we maandelijks in gesprek met een videograaf uit de Nederlandse muziekscene om dieper in te gaan op hun carrière en de gedachten die hen bezighouden. Deze keer hebben we het collectief Red Moons te gast, bestaande uit Ivar, Bas, en Tom. In ons interview delen ze hun inspirerende reis in de wereld van muziekvideoregie, van hun bescheiden begin tot het bereiken van de top van hun vakgebied.
Hoe zijn jullie begonnen met het maken van videoclips?
Wij zijn al jaren beste vrienden uit Amsterdam en hebben elkaar in onze jeugd leren kennen. Op onze zeventiende begonnen Ivar en ik, Bas, aan het project 'Red Moons', dat nu ons hele leven beheerst. We begonnen met het maken van muziekvideo's als een grap voor een vriend die
muziek maakte. Tom sloot zich later bij ons aan. Hij had altijd al een passie voor filmmaken en maakte als kind edits van Call of Duty-video's. Ons gezamenlijke leven op IJburg heeft ons dichter bij elkaar gebracht en nu willen we samen iets super vets bereiken.
Staat jullie eerste video nog online?
Onze eerste muziekvideo was 'First Class' van Lil Ace. Het begon als een grap en we deden het vooral voor de humor. Als ik nu terugkijk, besef ik hoeveel we hebben geleerd en hoe groot het verschil is tussen toen en nu. Het maakt me trots, ook al kijk ik er niet vaak genoeg op terug. Soms besef je dat het allemaal niet voor niets is geweest. We willen elk jaar de beste clip van ons leven maken. Kwaliteit staat voorop bij ons, niet de kwantiteit.
Hoe combineren jullie het maken van muziek met het maken van videoclips?
Het combineren van muziek- en videoproductie is zeker ingewikkeld. Afgelopen maand voelden we hoe zwaar dat kan zijn. Maar als je groot droomt, doe je grote dingen. De passie en creativiteit voor video voelen intenser als je ook betrokken bent bij de muziek. We werken nu aan een album, wat ons helpt creatief te zijn bij de rollout. Als creative directors schetsen we hoe we het nummer willen opbouwen en werken samen met producers en artiesten. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze visie te sturen en jonge artiesten een podium te geven door zelf muziek uit te brengen.
Wat was jullie laatste videoclip? Hoe hebben jullie je ontwikkeld?
Voor mij was het een persoonlijke mijlpaal dat ik mocht werken aan de nieuwste clip van Lil Kleine en Cristian D. Hoewel ik, Bas, zelf niet aanwezig kon zijn omdat ik in Malawi zat, heb ik wel de edit van deze clip kunnen doen. Het was geweldig om te zien hoe het team het oppakte. Het was een super chille ervaring, ondanks enige onbedoelde controverse.
Welke video is jullie favoriet?
Ivar: Josylvio - Flip Flops
Voor het eerst werkten we met Josylvio en gingen we naar Dubai. We gingen de woestijn in met 10 figuranten en allemaal G-wagons. Ondanks de hitte en het gebrek aan water, werd het een onvergetelijke ervaring en een geweldige clip.
Bas: Levi - Genoeg Is Genoeg
We werken al lang met Levi, en toen hij bij Top Notch werd getekend, kregen we eindelijk een budget om een clip met hem te schieten. We hebben alles gegeven om deze clip de beste ooit te maken, wat ook laat zien hoe Red Moons te werk gaat: we willen nooit dat een clip saai wordt.
Tom: KM X Djaga Djaga - Hoofd Omhoog
Het was een vrij uniek clipconcept in onze wereld. We hebben veel gespeeld met 3D-animatie, wat voor toffe en unieke elementen zorgde.
Wat motiveert jullie om steeds weer iets nieuws te maken?
Franse artiesten hebben altijd indrukwekkende muziekvideo's die telkens met iets verfrissends en vernieuwends komen, wat ons blijft inspireren en motiveren. ‘Ninho - Problemes du Matin’ is daar een voorbeeld van. Daarnaast halen we inspiratie uit verschillende bronnen, zoals Instagram-accounts (bijv. Eyecandy) voor mooie shots en films zoals de eerste en tweede 'Fast and Furious' en 'Fallen Angels'. En niet te vergeten Cole Bennett, een legende binnen onze scene en iemand van wie we zeker ook veel motivatie halen.
Hebben jullie leuke verhalen of ervaringen op de set die jullie willen delen?
Een hoogtepunt voor ons was een trip naar Japan, waar we muziekvideo's voor Japanse artiesten mochten maken. Dat was echt een bijzondere ervaring.
Wat brengt de toekomst?
Ons eerste grote project wordt een album waarop we onze droomopstelling aan artiesten hebben verzameld. We willen ons focussen op clips en vette teasers die volledig onze eigen creativiteit weerspiegelen. Onze artwork game is sowieso het sterkst van heel Nederland; elke cover heeft een diepere betekenis. We werken ook aan een tweede project met zomervibes, inclusief een zomerhit met Bokke.
Hun langverwachte debuutalbum, '
RED MOONS I', is nu beschikbaar op alle muziekplatforms.