Artist to Watch: Hiltje

apr 20 , 11:00 MUZIEK
image00001
Hiltje, echte naam Adam Hilt, is zo’n artiest waarvan je meteen voelt dat hij volledig zichzelf is. De 19-jarige Eindhovenaar weet de aandacht te trekken met zijn levensechte teksten en zijn melancholische producties. Hiltje neemt ons met zijn muziek mee in de diepste krochten van zijn gedachten. Twijfel, roekeloosheid, ambitie en het nachtleven zijn terugkerende thema’s in zijn muziek. Ondanks zijn eerlijkheid, schuilt er nog steeds een mysterie achter de persoon Hiltje. Reden genoeg voor ons om een kijkje te nemen in het hoofd van onze nieuwe Artist to Watch.
Wat was je eerste muzikale herinnering ooit?
“Ik ben met muziek om mij heen opgegroeid. Mijn vader speelde vaak piano en de radio stond altijd aan bij thuis. We hadden zelfs een stereo-installatie in de badkamer dus we konden altijd muziek luisteren tijdens het douchen. Ik kom uit een creatief huishouden waarin ik werd blootgesteld aan verschillende muziekstijlen en kunstvormen. Als kind hield ik van tekenen omdat mijn vader dat ook deed. Op dat moment was ik totaal niet bezig met het maken van muziek. Rond mijn twaalfde begon ik steeds meer naar hiphop te luisteren. Dat genre trok me heel erg, maar ik zag het destijds niet als iets wat ik ook zou kunnen doen. Mijn familieleden zijn net als ik dan ook verbaasd over het feit dat ik nu ineens een artiest ben. Dat komt doordat ik als kind erg verlegen was. Nu nog steeds overigens. Artiesten worden snel gezien als mensen die graag op de voorgrond treden en zo ben ik zelf nooit geweest.”
Als artiest is het in zekere zin een deel van je werk om op de voorgrond te treden. Hoe ga je daarmee om?
“Dat stukje van het zijn van een artiest vind ik lastig en het voelt soms alsof ik door moet bijten. Echter vind ik het wel belangrijk om dat te doen. Ik heb een bepaalde visie voor mijn muziek die ik graag wil laten horen aan de mensen. Daarin zal ik altijd mezelf blijven. Ik zou nooit iets doen waar ik mij niet goed bij voel. Aan de andere kant besef ik ook dat ik mezelf iets meer mag laten zien aan de buitenwereld. Als ik introvert blijf doen zal het moeilijk worden om verder te komen. Ik weet nog dat ik als kind op het podium in huilen uitbarstte tijdens een schoolvoorstelling. Het idee dat er zoveel ogen tegelijkertijd op mij gericht waren maakte me op dat moment angstig. Tegenwoordig zijn er nog steeds dingen die ik eng vind, maar ik heb nooit een kans laten lopen om die reden.”
Waarom wilde je op een gegeven moment een artiest worden?
“Ik hield altijd van artiesten die een karakteristieke persoonlijkheid hadden. De gedachte dat mensen fan van je worden om je wie je bent, vond ik echt mooi. Vanaf dat moment begon ik het maken van muziek steeds meer te ambiëren. Ik zag mijzelf dit voor de rest van mijn leven doen. Dat was gek voor mij omdat ik daarvoor nooit echt een concrete ambitie had. In 2021 besloot ik mijn eerste nummer op Spotify te releasen. Dat was eigenlijk meer een uitprobeersel. Het jaar daarop bracht ik mijn eerste EP uit. Ik ging toen door een break-up en op dat project kon ik mijn gevoelens goed kwijt. Tijdens het maken van mijn debuutalbum ‘Clair Obscur’ begon mijn stijl echt te veranderen. Mijn muziek werd steeds melancholischer en de singles die ervoor uitkwamen deden het onverwachts erg goed.”
Hoe ben je op die melancholische sound gekomen die we vandaag de dag van je kennen?
“Dat komt door bepaalde omstandigheden die me dwarszaten in mijn leven zoals break-ups, paniekaanvallen en eenzaamheid. Ik kon die problemen goed uiten op deze sound en ik wilde anderen die iets soortgelijks meemaakten graag inspireren. Van kinds af aan was ik al een denker en ik kon mijn problemen dan ook moeilijk uiten. Doordat ik mijn problemen wegstopte, kampte ik vaak met een gevoel van eenzaamheid. Later begon ik mijn problemen te delen met mijn ouders en toen kwam ik erachter dat ik toch niet zo eenzaam was. Ik ben blij dat ik die negatieve gevoelens heb ervaren in mijn leven, want nu kan ik het omzetten in mooie muziek. Vroeger was het niet normaal om je kwetsbaar op te stellen binnen hiphop. Nu is het zo dat de mensen die eerlijkheid veel meer kunnen waarderen. Ik ben bijvoorbeeld geen artiest die met weinig is opgegroeid zoals dat bij veel rappers misschien wel het geval is. Daarom vind ik het vet dat er binnen de scene ook plek voor een artiest zoals ik. ”
Onlangs bracht je je EP genaamd ‘Hillside’ uit. Hoe is dat project tot stand gekomen?
“Ik wilde met Hillside weer wat anders doen ten opzichte van Clair Obscur. Daarom heb ik in de beginfase heel veel geëxperimenteerd. Dat deed ik samen met producer 2ktobi. We werken heel goed samen en zitten echt op een lijn. Op Hillside ben ik voornamelijk gaan rappen waar ik op Clair Obscur vooral zong. Ik vind het belangrijk om mezelf en het publiek te verrassen. Als ik altijd hetzelfde blijf doen dan gaat het maken van muziek op een gegeven moment vervelen. ‘Iedereen is onzeker’, mijn grootste nummer tot nu toe, was een groot experiment. Ik wilde dat nummer eigenlijk niet op Clair Obscur zetten. Dat komt doordat ik de combinatie tussen de jerseyclub-drums en de melancholische sample van Kanye’s nummer ‘Real Friends niet werkte voor mij. Later begon ik daar juist de schoonheid van in te zien en nu is het mijn meest beluisterde nummer.”
Het nachtleven is een terugkerend thema in jouw muziek. Wat is jouw relatie met de nacht en alles wat erbij komt kijken zoals drank en drugs?
“Ik heb een haat-liefdeverhouding met de nacht. Aan de ene kant zie ik de nacht als iets speciaals. Tegelijkertijd probeer ik te minderen met uitgaan omdat het gebruik van drank en drugs nogal destructief is. Dat ik een nachtpersoon ben maakt het overigens niet makkelijk om er volledig vanaf te stappen. Ik leef echt op in de nacht en daarnaast ben altijd al een slechte slaper geweest. Wanneer het voor de meeste mensen bedtijd is kan ik nooit slapen door mijn aparte slaapritme. Ik weet dat uitgaan niet goed is voor mijn mentale gezondheid, maar soms moet het gewoon.”
De afgelopen tijd kreeg je co-signs van S10 en SIM-OJ. Zo deelde S10 jouw nummer ‘Het hoeft niet perfect te zijn’ op haar Instagram. Daarnaast maakte je samen met SIM-OJ het nummer ‘Alles Komt Wel Goed’. Hoe zijn deze link-ups tot stand gekomen?
“Via Instagram kwam ik in contact SIM-OJ doordat we elkaar begonnen te volgen. Vanaf dat moment reageerden we op elkaars Stories en op een gegeven moment stuurden ze me een pianoloop. Daar had ik wat op geschreven en dat vonden Sim Fane en SIROJ heel vet. Vanaf dat moment besloten we om die tune af te maken in de studio en dat is uiteindelijk Alles Komt Wel Goed geworden. Ik ben heel blij dat ik deel uit mag maken van hun catalogue.”
“In het geval van S10 is het zo dat ik altijd al fan was van haar muziek en ik volgde haar ook al een tijdje op Instagram. Op een gegeven moment volgde ze mij ineens terug. Later reageerde ze ook op mijn muziek die ik uitbracht. Dat vond ik echt gek. Zelfs mijn moeder kent S10 dus ik voelde mij echt vereerd.”
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“Ik wil de mensen laten zien wat ik allemaal kan zodat Nederland hopelijk van mij wordt.”

Gerelateerde artikelen

Laatste artikelen in Muziek

website banner template 1

Complex Picks: PartyNextDoor - PARTYNEXTDOOR4

In de rubriek Complex Picks licht de redactie van Complex NL hun drie favoriete tracks van een nieuw muziekproject.

MUZIEK mei 01, 16:48
website banner template

In Gesprek Met 24kGoldn

24kGoldn, bekend van 'Valentino' en 'Mood', brak door op 18-jarige leeftijd. Zijn EP 'Growing Pains' verkent zijn leven na succes.

MUZIEK apr 25, 18:00
whoshotya banner

Who Shot Ya: Hey De B

In onze rubriek ‘Who Shot Ya’ gaan we maandelijks in gesprek met een videograaf uit de Nederlandse muziekscene.

CULTURE apr 21, 11:49
gkwytkyx0aa1eny

Complex Picks: We Still Don't Trust You - Metro Boomin & Future

Deze week bespreken we het nieuwe album van Metro Boomin & Future - We Still Don’t Trust You.

MUZIEK apr 17, 21:04