Skip to main content

Artist to watch: Brokezart

01/07/2022
Beeld: Brokezart

Brokezart is een artiest die heeft wat niet veel artiesten hebben. Zijn drill beats met samples vult hij met melodieuze zanglijnen en bars met inhoud. Daarnaast schuwt hij niet om z’n gevoelige kant te laten horen. Hij weet de vertaalslag van zijn pijn naar muziek feilloos te maken. Waar komt de pijn van de 21-jarige artiest vandaan? Wij spraken Brokezart over zijn gevoelens, zijn heftige ervaringen in Rozenburg en zijn carrièreplan.

Hoe kom je aan de naam Brokezart?

Ik begon met het maken van beats in 2015. Dat deed ik altijd met Banrisk, een vriend van mij die tot op de dag van vandaag produceert. Ik begon als een ‘type-beat’ producer en destijds plaatste ik mijn beats op YouTube. Op een gegeven moment moest ik een naam verzinnen en ik was geïnspireerd door Zaytoven. Hij heeft zijn naam gecombineerd met Beethoven en daardoor wilde ik iets doen met Mozart. Toen dacht ik: ik ben broke en hongerig dus werd het Brokezart. Het was ook om mezelf voor altijd humble te houden. Mensen maken ook altijd grapjes zoals: “als je rijk bent, ga je jezelf dan Richzart noemen?”

Wat triggerde jou om in 2015 te beginnen met het maken muziek?

Toen ik Banrisk leerde kennen. Hij was altijd verder dan de tijd. In 2012 kwam hij met Yung Lean en toen dacht ik eerst: wat is dit voor rare muziek? Toen ik later meer begon om te gaan met Banrisk begon ik het steeds meer te accepteren. En toen kwam in 2015 ineens weer die wave van BAPE en Supreme. Daar hoorde ook die hele SoundCloud wave bij met Lil Uzi Vert. Toen begon ik zelf muziek te maken.

Wat is het verhaal achter je interactie met Lil Tecca?

Banrisk en ik hadden contact met ‘type-beat’ producers die nu groot zijn geworden zijn zoals Cormil, FlyMelodies, TazTaylor. We waren een van de weinigen toentertijd, omdat ‘type-beat’ producers voor mijn gevoel iets nieuws was. Lil Tecca had mij eind 2016 een DM gestuurd waarin hij zei dat hij mijn beats hard vond. Hij had toen nog maar achtduizend volgers op Instagram. Ik was toen geen goede producer dus er is nooit wat van gekomen. Op het moment dat zijn nummer ‘Ransom’ uitkwam, zag ik zijn streams ineens opblazen. Ik stuurde hem een DM met: “oh shit, you really blew up”. Toen stuurde hij mij drie lach-emoji’s. Dat voelde wel als een loss. Aan de andere kant: het is niet zo dat ik nu rijk was geweest als ik destijds met hem in zee ging. Uiteindelijk heb ik er door mijn TikTok-post over hem mijn winst uitgehaald.

Je staat binnenkort op WOO HAH! Voelt dit een beetje als je debuut qua liveshows?

Zeker. Ik heb al drie jaar geen optreden meer gedaan. Voor de pandemie heb ik een handjevol shows gedaan, maar dat waren allemaal kleine lokale events. Ik heb nog niet eerder iets gedaan als dit, dus ik ben wel zenuwachtig. Uiteindelijk heb ik het wel gemanifesteerd. Ik weet nog dat ik tijdens WOO HAH! 2018 aan het freestylen was met mijn vrienden op de camping. Er stonden dertig mensen om ons heen en toen zeiden we tegen elkaar: volgend jaar staan wij hier. Eindstand stonden we er niet. Het jaar erop zeiden we weer: volgend jaar staan we hier. Stonden we er weer niet. Banrisk zei toen tegen mij: “je hebt nu drie jaar de tijd gehad. Als jij niet op WOO HAH! staat, mag ik je een klap geven.” Uiteindelijk heeft iemand van Sony mij een beetje geholpen met wat dingen en toen vroeg ik hem om deze gunst. Hij pitchte mij bij WOO HAH! en vervolgens hoorde ik één maand voor WOO HAH! dat ik werd uitgekozen om op te treden.

Sevdaliza is je nicht. Heb je haar veel kunnen vragen om advies?

Sevdaliza is inderdaad mijn stiefnicht. Sowieso is ze heel druk en zie ik haar maar een paar keer per jaar. Dan vraagt ze wel altijd hoe het met mijn muziek gaat. Ik heb haar nooit om een gunst of advies gevraagd want ik wil op mijn eigen benen staan. Ik denk er hetzelfde over als een label mij benadert. Soms krijg ik berichten van labels en als ik die percentages zie, denk ik van: ik kan het zelf ook gewoon doen. Als je de juiste mentaliteit hebt en de game een beetje uit begint te vogelen, kun je samen met je manager alles doen. Vooral met labels denk ik van, ik heb het niet zo druk dat ik al die dingen niet zelf kan regelen. Ik wil nog niet lui worden.

Je hebt een nummer genaamd ‘Long Live Mush’ gemaakt voor jouw overleden vriend. Wat is het verhaal hierachter?

Toen mijn vriend vermoord werd, heb ik samen met een andere jongen uit de buurt – de beste mattie van mijn overleden vriend – een tune gemaakt als eerbetoon. Maar die jongen die op die tune stond heeft één jaar later een andere vriend van mij vermoord. Omdat hij zichzelf niet meer was door die hele situatie. Ik heb die clip offline gehaald maar hij staat nog wel op Spotify. Er waren veel straatratten in de wijk, maar er werden nooit moorden gepleegd onder jongeren. Toen dat gebeurde met mijn vriend kwam de buurt wel samen. We hebben twee maanden gehangen op de plek waar het was gebeurd was. Uiteindelijk kwam er toch veel wantrouwen naar elkaar toe en toen werd er voor de tweede keer een vriend van mij vermoord. Die jongen had nergens wat mee te maken. Hij was gewoon iemand uit de buurt die cool was met iedereen. 

Hoe was dat?

Raar man. Ik zou een tune maken met Mush op vrijdag. Op woensdag werd hij vermoord en de vrijdag erop had ik ‘Long Live Mush’ gemaakt. Ik had allemaal spraakmemo’s gevraagd van mensen om hem heen om in die tune te verwerken. Zelf had ik ook wat memo’s van hem. Die spraakmemo’s vervormden steeds. Het veranderde naar raar geschreeuw. Aan het einde van die clip stond er ook een tekst met: “dit is zijn bericht van de andere kant”. Tegelijkertijd hoor je een geluid waarbij het lijkt alsof hij zijn laatste adem uitblaast. Terwijl hij in die memo gewoon normaal praatte. De eerste keer dat ik dit hoorde, was het vijf uur ’s ochtends. Ik moest keihard huilen en tegelijkertijd voelde ik een gekke energiewalm. Later dacht ik: hoe kan dit? Toen herinnerde ik mij dat ik hem had beloofd om de studio in te gaan met hem. Ik zou hem het muziek maken gaan leren. Dit is voor mij het teken dat hij alsnog op een tune is gekomen met mij.

Leave a Reply