Cero Ismael over zijn nieuwe EP 'Eureka' en de bijbehorende eureka-momenten: "Krijg het gevoel dat ze mij in het hokje willen stoppen van ‘de-black-guy-die-experimentele-muziek-maakt’"

mei 26 2023, 17:20 MUZIEK
ferris osseiran cero press 27 10 22 edt 007
Cero Ismael bracht onlangs zijn nieuwe EP 'Eureka' uit. Het project telt acht nummers waarin hij de luisteraar een introspectief kijkje geeft in zijn hoofd. Hij weet zijn emoties en ervaringen feilloos om te zetten naar tijdloze muziek. Ook qua producties is 'Eureka' één groot feest. Live instrumenten wisselen zich af met synthesizers en in vergelijking met zijn laatste plaat 'AS MUCH AS YOU DID BEFORE', zijn de drums snel en opzwepend. De producties zijn drukker dan normaal maar rustig genoeg om zijn vocalen de benodigde ruimte te geven. Wij spraken hem over het maakproces van 'Eureka', zijn originaliteit, Engelstalig v.s. Nederlandstalig schrijven en de constante vergelijkingen met Frank Ocean.

Je hebt net je EP genaamd 'Eureka' uitgebracht. Zou je wat meer kunnen vertellen over het verhaal achter de EP en de sound ervan? Cero Ismael

"Eureka is een Grieks woord en het betekent: ‘ik héb het'. Zo voelde het proces voor mij op deze plaat. Ik kende het woord vanuit een cartoon van vroeger. Ik weet even niet meer welke. Daardoor vond ik het altijd al een tof woord en paste het ook bij dit EP. Muziek maken is namelijk ook een proces van constante eureka-momenten. Mijn vorige EP bestond uit vrij minimalistische producties. Zo zaten er weinig drums op en vooral veel live instrumenten. Bij dit project heb ik samen met Jopie & Rijnbaart (producers van het EP) ervoor gekozen om die sound naar een ander level te brengen. Die inspiratie kreeg ik uit de clubmuziek waar ik graag naar luisterde dus dat wilde ik graag combineren met de stijl die ik voorheen had. Sowieso vind ik het belangrijk om mijzelf te ontwikkelen op muzikaal vlak." Cero Ismael
"Qua tekst is er altijd muziek voordat ik ga schrijven. Ik hou daarnaast alles bij in een dagboek dus dat is ook een handvat voor mijn muziek op inhoudelijk vlak. Voorheen was mijn muziek best wel droevig. Ik belichtte wat meer de pijnlijke emoties. Nu is mijn muziek meer een fifty/fifty balans tussen pijn en vreugde. Naarmate ik ouder word, voel ik de behoefte om situaties in het leven vanuit een volledig perspectief te benaderen. Ook dat is zeker een eureka-moment geweest voor mij."

Je bent als artiest niet bang om trouw te blijven aan jouw eigen smaak. Hoe komt het dat je deze artistieke eigenschap hebt? Cero Ismael

"Ik ben als kind altijd erg geïnspireerd geweest door rappers zoals Soulja Boy, Gucci Mane, Lil B en Chief Keef. Vroeger was ik vooral bezig met rappen en ik vond datgeen waar zij mee bezig waren heel tof. Ook omdat zij echt hun eigen ding deden met veel overtuiging. Dat inspireerde mij om ook mijn eigen ding te doen. Later begon ik ook meer naar elektronische muziek te luisteren en daardoor begon dat te blenden met mijn hiphop-achtergrond. Ik hou ervan om twee werelden samen te brengen en iets nieuws te creëren. Ook vind ik het belangrijk om te experimenteren met nieuwe stijlen. Dat ik uit een muzikale familie kom helpt daar ook aan mee." Cero Ismael
"Wel moet ik zeggen dat ik vroeger minder bezig was met het vertellen van mijn persoonlijke verhaal. Toen ik in een formatie zat, was ik bezig met het schrijven van teksten waarvan ik dacht dat die aan zouden slaan bij veel mensen. Het is niet zo dat ik ontevreden was over hetgeen ik toen maakte. Ook dat vond ik erg tof. Wel is het zo dat de teksten die ik nu schrijf dichterbij mij staan. Toen ik solo doorging werden mijn teksten echt een reflectie van mijzelf."

Je hebt altijd Engelstalige muziek gemaakt? Waarom werkt dit voor jou het best?

"Ik schreef sinds ik elf was al muziek in het Engels. Het is niet zo dat ik de Engelse taal van huis uit heb meegekregen. Ik heb het vooral geleerd door muziek en films. In Nederland hebben we het voordeel dat we veel in aanraking komen met Engelstalige content. Zo heb ik het eigenlijk geleerd. Ik heb ooit een halfjaar in het Nederlands geschreven maar dat is niet iets wat ik nu weer zou doen. Ik vind Nederlandse hiphop super hard en luister er ook veel naar. Ook help ik Nederlandstalige artiesten wel eens met hun muziek, maar voor mezelf voel ik het niet om Nederlandstalige muziek te maken."
"Vaak heb je hier in Nederland dat er gehamerd wordt op een native Engelse uitspraak. Ik vind persoonlijk dat de uitspraak juist niet native hoeft te zijn. Tuurlijk snap ik dat als je radiomuziek wilt maken dat je uitspraak dan moet kloppen, maar ik vind het juist tof als je een ander accent hebt en men daardoor kan horen waar je vandaan komt. Kijk bijvoorbeeld naar Yung Lean: bij hem hoor je dat hij Zweeds is. Dat maakt hem juist eigen en dat wordt in Amerika gewaardeerd. Hij heeft het echt laten lukken. Dan denk ik ook van: 'ja ik ben Nederlands dus als je dat zou horen in mijn uitspraak is dat ook logisch'. Je moet niet willen klinken als iets wat je niet bent."

3voor12 noemde jou de Nederlandse Frank Ocean. Wat deed dat met jou? Cero Ismael

“Ik dacht al dat je dit zou vragen. Laat ik vooropstellen dat ik het een groot compliment vind. Frank Ocean is een geweldige artiest en het is dan ook een eer dat ze die vergelijking maken. Maar sinds 3voor12 die vergelijking trok, is elk medium of festival dat over mij gaan schrijven. Dat het een eigen leven is gaan leiden vind ik niet tof. Zelfs een festival waar ik optrad beschreef mij als: ‘de Nederlandse Frank Ocean’. Ik krijg dan het gevoel dat ze mij in het hokje willen stoppen van ‘de-black-guy-die-experimentele-muziek-maakt’. Puur omdat ze geen label kunnen plakken op mijn muziek. Dat vind ik te makkelijk. Uiteindelijk ben ik gewoon mezelf en maak ik wat ik het leukst vind om te maken.”

Gerelateerde artikelen

Laatste artikelen in Muziek

website banner template

In Gesprek Met 24kGoldn

24kGoldn, bekend van 'Valentino' en 'Mood', brak door op 18-jarige leeftijd. Zijn EP 'Growing Pains' verkent zijn leven na succes.

MUZIEK apr 25, 18:00
whoshotya banner

Who Shot Ya: Hey De B

In onze rubriek ‘Who Shot Ya’ gaan we maandelijks in gesprek met een videograaf uit de Nederlandse muziekscene.

CULTURE apr 21, 11:49
image00001

Artist to Watch: Hiltje

De Artist to Watch voor de maand April: Hiltje!

MUZIEK apr 20, 11:00
gkwytkyx0aa1eny

Complex Picks: We Still Don't Trust You - Metro Boomin & Future

Deze week bespreken we het nieuwe album van Metro Boomin & Future - We Still Don’t Trust You.

MUZIEK apr 17, 21:04