Skip to main content

Huis van de Buurt – Roger Buyne

05/04/2022
Beeld: Karen Cigar buurtcentra

‘’Helemaal begonnen daarachter in het buurthuis, serieus dit was nooit part off the plan.’’ rapt Kevin op zijn nr. 1 album ‘’Grote Versnelling’’. Sowieso een harde bar, van het buurthuis naar een uitverkocht Ahoy, maar het liet mij denken… Faka eigenlijk met buurtcentra? Hoeveel gevestigde opkomende en legendarische creatievelingen zijn ooit onschuldig klein – maar vol geloof – begonnen tijdens een workshop of een vrije inloop van een buurtcentrum? Krijgen ze hier wel genoeg erkenning voor? En gaan de youngins van deze tijd nog wel naar het buurtcentrum? Zelf heb ik vroeger sowieso veel te vaak gelogen tegen mijn moeder toen ik zei dat ik naar het buurtcentrum ging. Vervolgens ging met chicks afspreken maar los daarvan was ik vaak genoeg ook écht daar te vinden. Buurtcentra hebben een VIP spot in mijn hart. buurtcentrum

Als ik ga kijken naar de definitie van buurtcentra online krijg ik de definitie: activiteitencentrum van en voor bewoners uit de buurt. Dekt dit de lading wel? Voor mij was het zoveel meer dan dat. Een plek waar je jezelf kon zijn. Een plek waar je überhaupt kon zijn. Zonder het gevoel te krijgen dat je iemand tot last was, dat je teveel was of te druk was. uurtcentru

Wanneer je jong bent, spons je, ontdek je en volg je bepaalde hypes. Maar het belangrijkste is: je zoekt. Tussen al het bovengenoemde zoek je naar jouw identiteit en waar die voor staat.

In gesprek met Wendy de Vries, coördinator van Meervaart studio – voorheen bekend als Studio West – gaat het vooral over een ontmoetingsplek zijn voor jongeren zonder te snel te gaan richting een hangplek. Ook cultureel bewustzijn staat centraal.

‘’ De ontwikkeling van cultureel bewustzijn is een onmisbaar element in de ontwikkeling jongeren. Het draagt bij aan de vorming van smaak, identiteit, eigenwaarde en het vinden van een plaats in de wereld. Inspiratie, plezier en kennis die in een vroeg stadium zijn opgedaan helpen op latere leeftijd bij deelname aan het culturele leven’’

Ook zie ik dat de term buurtcentrum niet de lading dekt in zijn totaliteit: ‘’ Wij noemen ons zelf trouwens geen buurtcentrum, want we werken toch heel anders. We zijn een broedplek voor jonge Amsterdammers.’’ Hiermee doelt ze op het feit dat als je binnenkomt, je merkt dat er creativiteit wordt bedreven. Er gebeurt iets. Ik zeg jullie eerlijk, bij Meervaart Studio zag ik voor het eerst artiesten naar de ene ruimte lopen om op te nemen en weer terug lopen naar de andere ruimte om het terug te horen. Een kleine preset erop en gaan. Met een mix van verbaasdheid en gezonde jaloezie keek ik toe.

Ik doel hier op het feit dat inspiratie op verschillende levels gebeurt. Waar ik zelf dacht, ‘’wow, ik doe eigenlijk niks. Ik moet harder gaan.’’ Kan iemand anders denken ‘’hmmm, muziek is toch niet voor mij.’’

Wat is dan de koers van deze broedplaatsen? En wat betekent dit voor de jongeren die rond de vijftien of zestien zijn en simpelweg willen ‘doen’? Ik spreek Charity Reingoud, cultureel ondernemer en mede oprichter van Prospect Eleven, voorheen werkzaam in NoLimit als co-programmeur. NoLimit was waar ik kwam als vijftienjarige jongen toen ik wilde doen, doen en doen. Toch vertelt ze mij dat haar kijk op buurthuizen is veranderd. ‘’Buurthuizen moeten er zijn, maar met Prospect Elleven zagen we duidelijk een verschil met Nolimit. Het gemeentelijk apparaat beweegt veel trager dan de samenleving zich in deze tijd ontwikkelt. Buurthuizen zijn vrijwel altijd gekoppeld aan het gemeentelijk apparaat’’

Als onafhankelijke partij kunnen ze sneller en beter ingaan op de actuele ontwikkeling van de doelgroep en de ontwikkelingen rondom de stad. Toch zit hierbinnen nog wel een positie en kans voor de buurtcentra. ‘’ Ik ben van mening dat ze er wel moeten zijn voor het opvangen van kwetsbare doelgroepen en iets minder voor het deel van talentontwikkeling en persoonlijke groei.’’ uurtcentrum

Ik kan me daar deels in vinden. Zelf was mijn periode in NoLimit goud. Ik ben daar begonnen met mijn eerste columns, gedichten schrijven, tracks opnemen en vooral mijn eerste fouten maken. Anderzijds gebeurden er dingen in NoLimit omdat wij die deden, niet omdat het werd aangestuurd. Naar mijn gevoel gebeurde er veel te weinig bij die plek, respectfully. Dat brengt me weer terug bij hetgeen wat Wendy zei. Je moet binnenkomen en beseffen dat hier wat gebeurd. Iets wat honger losmaakt bij jou of jou inspireert om jezelf af te dusten en nog harder te gaan.buurtcentrum

Als ik nu kijk naar hoe ik mijzelf creatief uit – via muziek, columns en gedichten – waren de buurtcentra een grote stageperiode hiervoor. Ik kon muziek maken en deze meteen testen op andere creatievelingen, zonder tussenpersoon of platformen die er een mening over hebben. S/O Angelo Bromet, die altijd, tot de dag van vandaag, kritisch is over hoe we ondernemen. En altijd loop ik weg en denk ik hij heeft gelijk: dat is schaars en ik waardeer hem meer dan ik hem soms vertel. Mensen die het beste uit je willen halen en eigenlijk al iets in je zien zonder dat jij het ziet.

‘’Samen met de community mooie dingen maken, nieuwe verhalen vertellen en mensen aan elkaar connecten is toch gewoon het mooiste wat er is’’ – Wendy De Vries

Leave a Reply