Skip to main content

Do call it a comeback! NL-hiphop krabbelt op in de charts, al blijft popmuziek popping

21/06/2022juni 27th, 2022

Hollandse Hits voeren de boventoon als op vrijdag 12 mei van dit jaar de wekelijkse Spotify-hitlijst online komt. In de top 10: Kris Kross Amsterdam, S10, Antoon en Donnie. Onder andere Suzan & Freek, Meau, Flemming en JoeyAK staan in de top 20. Gemiddeld gezien komt ongeveer de helft van alle tracks in de singleschart van eigen bodem. De laatste jaren zijn de genres waarnaar het meest wordt geluisterd flink verschoven. Complex NL gaat op een reis door de tijd aan de hand van Spotify-cijfers.

Is Frenna ingeruild voor Froukje? Ashafar voor Antoon? Of Mula B voor Maan? Qua hits valt in ieder geval op dat het aandeel Nederlandse hiphop de laatste jaren kleiner wordt in de charts. Dit terwijl Nederlandse pop – denk Meau, Snelle, Rolf Sanchez – juist groeit. In andere genres zoals Nederlandse dance- en feestmuziek en alle andere muziek door buitenlandse acts, verschuift er niet zo veel. Dat blijkt uit een data-analyse van Complex NL. Hiervoor worden alle wekelijkse Nederlandse Spotify top 200-hitlijsten van de afgelopen vijfenhalf jaar onder de loep zijn genomen.

Dat was in 2017 en 2018 wel anders. In het post-New Wave-tijdperk worden de charts overspoeld door een boom aan hiphophits. De generatie van Ronnie Flex, Jonna Fraser, Frenna, Boef en Bizzey zorgt ervoor dat bijna 40 procent van alle hits hiphopnummers van eigen bodem zijn. De tracks die, alles genres meegeteld, in één week het meest worden gestreamd zijn ‘Krantenwijk’ van Lil Kleine, ‘Habiba’ van Boef en ‘Fan’ van Ronnie Flex. En het hoekje Nederlandse popmuziek? De hitlijst bestaat voor slechts een procentje of vier uit pop door Nederlandse artiesten.

Coronadip

Flash forward naar 2020, het eerste jaar van de coronacrisis. Door de pandemie zijn er geen clubs en festivalweides om te vullen met hiphoptracks. De vanzelfsprekendheid waarmee acts als Broederliefde, Lil Kleine, Josylvio of Sevn Alias (en vooral de minder interessante kopieën van die artiesten) in de jaren daarvoor met meerdere tracks tegelijkertijd en masse de hitlijst bestormen lijkt voorbij. Wie nu grootste hitpakkers zijn? Davina Michelle, Snelle, Emma Heesters en Maan, bijvoorbeeld. Hiphop van eigen bodem maakt in 2020 over het hele jaar gezien nog maar 22 procent van de chart uit, een halvering ten opzichte van een paar jaar eerder. Nederlandse pop beslaat 20 procent, en het liedje dat in één week het meest werd beluisterd is ‘17 Miljoen mensen’ van Davina Michelle.

Een jaar later, in 2021, duikt Nederlandse hiphop in de Spotify-chart qua aantallen zelfs onder pop van Nederlandse makelij. Het scheelt niet veel – 19 versus 18 procent – maar van de dominantie van vier jaar eerder is niet zo veel meer over. Is dat erg? Mwah. 2021 is het jaar waarin onder anderen Kevin, Cor, S10, Ronnie Flex, Lijpe en $hirak met sterke albums en singles komen. Maar ‘Hiphop van Nederlandse bodem gaat dik’, zoals de NOS eind 2021 rustig kopt, lijkt per definitie niet helemaal (meer) op te gaan.

Weg omhoog

Maar er is hoop. Of, nouja, in ieder geval gaan de cijfers in de chart omhoog, zo blijkt uit de data over tot en met mei dit jaar. Betrekkelijke nieuwkomers als Bully, Cristian D en Sigourney K zorgen voor nieuwe noteringen. Lil Kleine, Hef en Mula B staan vertrouwd met het gros van de tracks van hun nieuwe albums in de top 200. En we lijken trouwens ook maar geen genoeg te krijgen van ‘Jungle’ van Broederliefde uit 2016, ‘Slapeloze Nachten’ van The Opposites (2013) en ‘Sterrenstof’ van De Jeugd van Tegenwoordig uit 2010 (!). Oudgedienden die met die tracks vrijwel onafgebroken in de hitlijst staan.

Op dit moment bestaat een gelijk deel van de chart uit pop en hiphop: ongeveer 20 procent. Gebroederlijk, bijna. Wie weet zien we ooit nog eens Frenna featuring Flemming? Dopebwoy featuring Davina Michelle? Of Sevn Alias featuring Snelle? 

Voor dit artikel zijn alle wekelijkse Spotify top 200-hitlijsten (met streamcijfers over Nederland) verzameld. Ze gaan over de periode van 2017 tot en met 12 mei 2022. De genres zijn afkomstig uit de metadata van Spotify en toegekend aan een artiest, dus niet aan een track. Of een act uit Nederland komt of het buitenland is handmatig bepaald.

Leave a Reply