Skip to main content

Interview: Bokoesam is wat Nederlandse Dancehall nodig heeft

02/08/2022augustus 12th, 2022

Je hoorde ons eerder over dé Bokoesam Dancehall Essentials en het is geen wonder dat het nummer ’50 Cent’ al een gouden plaat te pakken heeft. Samuel ‘Bokoesam’ Sekyere is op een missie om Dutch Dancehall vaker in de charts te krijgen. Het Jamaicaanse genre is er niet enkel voor zomerhitjes, dancehall is here to stay. “Nederlandstalige dancehall heeft nog niet in de spotlight gestaan. Er is niemand opgestaan die heeft gezegd – ‘ik claim dit nu‘ – maar daar ga ik verandering in brengen.” Bokoesam geeft ons een lesje Dancehall for Dummies terwijl we het hebben over zijn laatste project ‘Doe Het Nou Gewoon.’

‘Doe Het Nou Gewoon’ is niet zijn eerste uitstapje van hiphop. Eerder maakte hij al de reggae-EP Valse Profeten en dancehall EP Go Go Club Vol. 1 met $hirak. Dancehall werd er bij Sam vanaf kleins af aan met de paplepel ingegoten. Op zijn vijftiende was hij zelfs zijn eigen dancehall dansgroep gestart. Lachend bekent hij, “Mijn dansnaam was Samsonite.”

Bokoesam persfoto

“Ik weet dat ik met Nederlandse dancehall de beste ben.”

Hoewel Bokoesam zich ook zeker nog inleeft in z’n trapper persona Bokoeyonce, is hij steeds vaker dancehall aan het verkennen. “Ik had al voor 70% een rap-achtig album af, maar dat was meer diepgang en emo-shit. Dat kan ik beter bewaren voor als het wat kouder is.” Hij stelt ons gerust dat hij niet stopt met hiphop. “Ik denk dat ik met m’n liveshows wmeer de dancehall kant op wil gaan, maar ga niet opeens alleen maar dancehall maken. Het hoeft elkaar niet in de weg te staan. Alleen ik weet bijvoorbeeld dat ik met Nederlandstalige dancehall de beste ben.”

Zonder achtergrondkennis lijken hiphop en dancehall twee totaal verschillende genres, maar de twee liggen dichter bij elkaar dan je denkt. Sam legt me uit hoe hiphop van dancehall afkomstig is. “50 Cent komt uit Queens, South Jamaica en die melodie die hij in hiphop bracht, zijn eigenlijk dancehall melodieën.” Online woeden er discussies over of reggae en dancehall werkelijk verantwoordelijk zijn voor de herkomst van hiphop. Wanneer je erover nadenkt, is het wel logisch. Simpel gezegd bestaat dancehall uit twee essentiële elementen: de riddims (de instrumentale begeleiding) en een deejay die toast: praten of zingen over een nummer in een vaak monotone melodie. Toasting zou de ontwikkeling van MC’en, zoals we het in hiphop kennen, beïnvloed hebben.

“Niemand zei me ‘Je moet het veilig doen.'”

Eerder deze zomer bracht Sam al het nummer ‘Condoom’ uit, waarmee hij tweeduizend pakjes condooms verkocht. “Ik had het nummer ooit bedacht, geïnspireerd door Vybz Kartel. Hij had een nummer ‘ABC Sex’ en daar had ‘ie het ook over seks. Hele harde tune trouwens. Toen realiseerde ik me dat ik vroeger naar artiesten op keek, maar voor mijn gevoel zei niemand me: ‘Je moet het veilig doen’. Ik vroeg me af hoe ik dat kon doen op een fatoe manier.”


De line van ‘Condoom’ bleef hangen. “Ik zei: ‘Doe Het Nou Gewoon’ en ik merkte dat mensen dat grappig vonden.” Met het Delfts Blauwe tegeltje op de albumcover en de leus die tevens perfect op een tegeltje past, wil hij de Nederlandse aard van het project benadrukken. “Meestal omdat je met dancehall iets doet, gebruik je rasta kleuren of een Jamaicaans thema, maar ik wil graag Dutch Dancehall pushen.”

Samsonite en Team Gallis

“Mijn vader was écht een rastafari guy,” legt Sam uit over z’n eerste ervaringen met het genre. “M’n eerste reggae- en dancehall tracks heb ik door hem gehoord. Ik heb bijvoorbeeld Beenie Man en Alfa Blondy voor het eerst live gezien met hem. Allerlei soorten reggaefestivals. Ik weet nog wel toen ik zelf muziek ontdekte en op een white ass school zat dat ik de enige was van m’n vrienden die dancehall luisterde. Op een gegeven moment leerde ik andere vrienden kennen; DJ Steesko, Zugie, Nana. Zij waren wat ouder, gingen altijd naar dancehall feesten en draaiden het ook. Ik was daar nog te jong voor, maar ze namen me stiekem mee naar feestjes. Ik had nog nooit mensen ontmoet die ook dancehall kenden.”

“We waren bij Zugie thuis dansjes aan het oefenen toen we dachten, misschien moeten we een dansgroep starten. Team Gallis heette het. Daarvan ken ik Kalibwoy bijvoorbeeld ook, en Waxfiend en DJ Jah ken ik allemaal van die tijd. Feestjes huurden ons in en we werden niet betaald, maar mochten naar binnen en kregen drank. Daar gingen we het publiek ophypen en met chickies dansen. Er was ook een andere female dance groep met wie we al die dansjes gingen oefenen.”

“Het verschil tussen mij en andere mensen die dancehall maken, is dat ik het altijd luister. Het gaat vanzelf.”

Zo nieuw is de dancehall scene in Nederland dus helemaal niet. Maar toen de liefhebbers zoals Sam wat ouder werden, ebde het weg in het publieke oog. “Ik denk dat het wel meer begint te komen. Vroeger had je Jamrock en echt een dancehall scene met feesten. Die mensen zijn inmiddels allemaal wat ouder geworden en er is een nieuwe generatie die moet opstaan. Mensen moeten inzien dat dancehall meer is dan alleen muziek. Het is culture, eten, dansen. Het is alles. Ik denk dat veel jonge mensen dat niet per se weten. Daar moeten wij dan verandering in brengen.”
Nu meer mensen Nederlandstalige dancehall maken, kan het een groter publiek bereiken dan de mensen die met dancehall zijn opgegroeid.” Zo noemt Bokoesam als invloedrijke Nederlandse dancehall artiesten Architrackz, Caza, JR Kenna en Kalibwoy. Maar ook Chivv, Henkie T en Ronnie Flex kunnen er wat van.

Whinen, daggeren en vrouwen door de lucht gooien

De vrijdag van zijn release had hij een feestje bij membership club Soho House in Amsterdam. Soho staat bekend als enigszins snobistisch, terwijl dancehall feestjes volledig het tegenovergestelde zijn. Binnen de dancehall scene heb je bijvoorbeeld daggeren, wat het internet omschrijft als ‘een man die zijn kruis tegen de billen van een vrouwelijke danser ramt’.

Hij geeft een sfeerbeeld hoe de feesten er aan toe gaan. “Het is een show geven, je hebt dansers en danseressen. Op veel tracks heb je bepaalde danspasjes. Er wordt gewhined, gedaggerd en vrouwen worden door de lucht gegooid. Maar het is allemaal wel culture. Sommige mensen zien het als viezigheid, maar ik ben twee jaar geleden naar Jamaica gegaan en het is gewoon hoe die feesten daar zijn. Net als hoe in Surinaamse cultuur altijd gewassen wordt. Het gaat in de liedjes vaak over seks, maar als mensen met elkaar dansen is het altijd met consent en omdat ze dat willen.”

Voor degene die nog niet bekend zijn met Dancehall heeft Sam maar één ding te zeggen. “Vybz Kartel is voor mij de beste artiest die er bestaat op de wereld.” Niet meer dan logisch is hij een van de grootste inspiratiebronnen achter zijn laatste tape. “Maar ook nieuwe shit, zoals Skeng en Skillibeng. Ook nog gewoon rap. Dancehall is best wel breed, je hebt daar van alles.”

Hoewel Sam wel eerder samenwerkingen heeft gehad met Jamaicaanse dancehall artiesten als Konshens en Leftside, heeft hij op ‘Doe Het Nou Gewoon’ geen internationale artiesten. “Ik wilde Nederlandstalige mensen erop hebben waarvan ik weet dat ze goede dancehall maken.” Toen ik vroeg met welke artiest hij nog samen wilde werken, onderbrak hij me halverwege mijn zin: “Vybz. Gewoon Vybz. Dan kan ik gelukkig doodgaan.”

Op een dag hoop ik een screenshot van dit artikel terug te zien naast een preview van Bokoesam feat. Vybz Kartel, waarmee hij bewijst dat hij het de wereld heeft ingesproken. “Moet. We manifesteren het.”

Leave a Reply