Interview: Geerten Harmens regisseerde video's voor A$AP Rocky en Gunna - Dit is zijn verhaal

apr 11 2022, 15:10 ONTDEK
dsc 6123
"Hollywood gaan" - ken je die uitspraak? Je hebt het vast wel eens gehoord wanneer mensen uit de hoogte doen na een beetje succes. Voor filmregisseurs heeft "Hollywood gaan" een andere betekenis. Het is het absolute doel; een droom om na te streven. Hollywood is namelijk de meest invloedrijke filmindustrie ter wereld en voor de 23-jarige Geerten Harmens uit Meppel was het maandenlang zijn werkplaats.
De ambitieuze filmregisseur heeft de afgelopen tijd op set gestaan met o.a. Cordae, Gunna en A$AP Rocky. Dat zijn niet de minste namen, maar met wie hij op set staat, maakt hem eigenlijk niet uit. Voor Geerten is de kunst het belangrijkst. We spraken hem over zijn tijd in Los Angeles, het werken met supersterren en hoe hij zijn kunst benadert.
dsc 6217
Afbeelding via Joe Goldberg

Geerten. Wil je jezelf even introduceren voor de mensen die je niet kennen?

Mijn naam is Geerten Harmens en ik ben 23 jaar en ik zou mezelf omschrijven als filmregisseur en digitaal maker. Ik hou van het maken van bewegend beeld. Het is fascinerend om te zien wat je kan vertellen met bewegend beeld, in plaats van met een super goed script. Ik ben altijd nieuwsgierig naar wat er in iemand opkomt wanneer ze een bepaald beeld zien, of het nou abstract of juist direct is.

Doe je hier onderzoek naar wanneer je een concept uitwerkt?

Sowieso. Het leukste vind ik om ideeën aan random mensen te laten zien. Aan m'n ouders bijvoorbeeld. Ik vraag ze dan wat ze zien en wat voor associaties ze er bij hebben. Soms zien mensen er helemaal niks in, maar sommige mensen komen met associaties waar ik nog niet over na heb gedacht. In deze associaties kan ik dan verder duiken, zodat ik mijn concepten verder en dieper kan uitwerken.
Die shoot met A$AP Ant en A$AP Rocky was bijvoorbeeld een tijdje uitgesteld. Ik heb die tijd gebruikt om veel onderzoek te doen en eigenlijk had ik daar geluk mee - hierdoor is de video veel harder geworden.

Je hebt de afgelopen maanden met namen als Gunna, Lil Wayne en A$AP Rocky gewerkt: hoe heb je deze klussen eigenlijk binnengehaald?

Dat vragen best veel mensen aan me, want ik was hiervoor niet in de buurt van dit niveau qua artiesten. Ik was voornamelijk in Nederland bezig, maar op de achtergrond was ik al lijntjes aan het leggen in Amerika. Het is tegenwoordig makkelijker om contact te leggen in het buitenland. Je bent maar één DM verwijderd van elk productiehuis. Die productiehuizen in Amerika hadden niet bijzonder veel volgers, dus de kans was groot dat ze mijn DM zouden zien.
Ik ging niet direct voor de grootste, maar voornamelijk voor de kleinere productiehuizen die ik ook iets te bieden had. Eigenlijk had ik een beetje geluk toen ik contact kreeg met Blank Square Productions, omdat ik dacht dat ze best klein waren. Uiteindelijk bleken ze redelijk grote spelers te zijn. Edgar Esteves, de baas van het bedrijf, zei in een mailtje dat hij meer met regisseurs uit het buitenland wilde werken en nodigde me gelijk uit om naar Los Angeles te komen.

En ineens woon je in Los Angeles. Hoe was dat?

Ik wist alleen waar ik de eerste avond zou slapen - op de bank van Edgar. Vervolgens had ik een AirBnb geregeld. Vooral de eerste maand was ik heel eenzaam. Eigenlijk zou ik samen met een vriend gaan, maar hij kwam drie weken voordat we zouden gaan in een auto ongeluk terecht waardoor hij in coma lag. Ik vind het een beetje cliché, maar ik dacht bij mezelf dat ik zeker wist dat hij wilde dat ik zou gaan.
Doordat ik de eerste maand eenzaam was, was het nog overweldigender. Je kan ineens niet meer overal met de fiets naar toe en er is veel criminaliteit op straat. Als Nederlander is dat niet iets wat je gewend bent. Ik kom natuurlijk gewoon uit Meppel (Drenthe). Na een maand vond ik echter mijn weg een beetje in de stad en vanaf toen was het geweldig.

Werken met supersterren van dat niveau is anders dan werken in Nederland. Wat ervaarde je toen je opeens met zulke grote namen op set stond?

Ik merkte dat ik tijdens de video voor Cordae en Gunna nog een beetje geïntimideerd was. Tijdens deze shoot merkte ik dat je jezelf daar zo snel mogelijk overheen moet zetten. Voor mijn gevoel ging die shoot ook nog niet zo goed, mede doordat Gunna ook te laat kwam en ineens maar één dag kon schieten. De shoot met A$AP Ant en Rocky ging veel beter en ik belandde in een gekke focus, omdat ik wist dat deze shoot goed MOEST gaan.
Vooral de aanwezigheid van de hele filmcrew hielp. Die geven je echt het zelfvertrouwen om de leiding te kunnen nemen. De crew van A$AP was zelf ook heel creatief en meedenkend, waardoor er een hele positieve vibe was op de set. Op elke foto zie je ook dat iedereen aan het lachen is, ondanks het feit dat het een hectische dag was. De artiesten waren heel perfectionistisch, waardoor er meer druk op me stond. Het moment dat A$AP Rocky aankwam, was ik eigenlijk samen met hem de video aan het regisseren. Hij heeft bijna al mijn favoriete videoclips geregisseerd, dus om ineens met hem samen te regisseren was heel intens.
dsc 6407 1
Afbeelding via Joe Goldberg

Wat zijn de grootste verschillen tussen de filmindustrie in Los Angeles en hier?

Ik deed natuurlijk hiphopvideos en het grootste verschil wat ik heb gemerkt is dat er in Nederland echt een klassieke rolverdeling is. Iedereen krijgt een rol en houdt zich daaraan. In Amerika is er daarentegen zoveel chaos, dat de regisseurs daar veel meer de leiding nemen. Je kan een hele planning maken, maar als een artiest ineens zes uur te laat komt, kan je die planning weer in de prullenbak gooien. Hier in Nederland fluistert de regisseur iets in het oor van de cameraman, die het weer verdeeld over de hele set. Daar moet je als regisseur echt het alfamannetje zijn, die alles en iedereen durft te schreeuwen. Het is eten of gegeten worden.

Je hebt mooie dingen gedaan in Amerika en nu ben je weer terug in Nederland. Hoe ziet de toekomst er voor je uit?

Ik moet sowieso alles eerst even laten bezinken. Ik heb niet super veel geld verdiend, dus ben ik aan het kijken of ik mezelf meer in het commerciële veld kan inzetten. Het is belangrijk om je creativiteit weer op te laden na zo'n tijd. Ook om nieuwe concepten te bedenken. Ik ben gecheckt door nog een paar buitenlandse artiesten, maar ik heb nu een bepaalde standaard voor mezelf dus de volgende video moet nog gekker zijn... Maar eerst even op vakantie.

Gerelateerde artikelen

Laatste artikelen in Muziek

website banner template

In Gesprek Met 24kGoldn

24kGoldn, bekend van 'Valentino' en 'Mood', brak door op 18-jarige leeftijd. Zijn EP 'Growing Pains' verkent zijn leven na succes.

MUZIEK apr 25, 18:00
whoshotya banner

Who Shot Ya: Hey De B

In onze rubriek ‘Who Shot Ya’ gaan we maandelijks in gesprek met een videograaf uit de Nederlandse muziekscene.

CULTURE apr 21, 11:49
image00001

Artist to Watch: Hiltje

De Artist to Watch voor de maand April: Hiltje!

MUZIEK apr 20, 11:00
gkwytkyx0aa1eny

Complex Picks: We Still Don't Trust You - Metro Boomin & Future

Deze week bespreken we het nieuwe album van Metro Boomin & Future - We Still Don’t Trust You.

MUZIEK apr 17, 21:04