Skip to main content

Interview: Trobi, van EDM-dj naar hofleverancier van de Nederlandse rapgame

25/03/2022augustus 12th, 2022
Trobi on the Beat

Trobi is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hiphop-scene. Alle artiesten in Nederland staan in de rij om samen te werken met de felbegeerde producer. Zo werkte hij met Ronnie Flex, Mula B en Sevn Alias, maar ook in het buitenland gaat zijn naam rond. Artiesten als de Franse grootheid Lacrim en de Amerikaanse Desiigner werken graag met hem samen. Wij spraken Trobi in het kader van zijn nieuwe album ‘Trobi On The Beat’. Hij vertelt openhartig over zijn vroegere tourleven als DJ, zijn jeugd, zijn profiel als producer annex artiest, en zijn ambities buiten Nederland.

Laten we bij het begin beginnen. Wat is de eerste muzikale herinnering die je hebt? Trobi

“Mijn vader bracht mij op negenjarige leeftijd naar een vriend van hem en zijn zoon was net begonnen met draaien. Dat was mijn eerste aanraking met muziek, met als gevolg dat ik ook ging draaien. Later begon ik ook met het produceren van muziek, vooral omdat ik wilde bereiken wat Afrojack en Hardwell ook hadden bereikt. Ik weet nog dat ik het zo tof vond om te produceren, dat ik het programma waarin ik werkte aan al mijn vrienden ging aansmeren. In die tijd was ik vooral gefixeerd op het EDM-genre. Ik luisterde alleen maar naar dj’s. Later tekende ik ook bij Spinnin’ Records en daardoor heb ik de hele wereld rondgereisd voor shows. EDM was echt mijn leven op dat moment. Mijn affiniteit met hiphop was nihil en ook nu mis ik nog erg veel geschiedenis op het gebied van hiphop. Je zou mij nu alles kunnen vragen op het gebied van vroegere hiphop en ik ga je nergens antwoord op kunnen geven.”

Was het muzikaal een moeilijke switch van EDM naar hiphop?

“Ik denk persoonlijk dat het produceren van EDM lastiger is dan het produceren van hiphop. Hiphop is namelijk minimalistischer en er heerst een tendens van less is more. In EDM is het meer; ‘hoe groter hoe beter’. Elke producer probeert in dat genre met de gekste sound te komen en dat kost ook meer tijd en moeite. Natuurlijk werken EDM-producers met een standaard structuur zoals een opbouw met de drop als climax, maar de vrijheid dat ik zonder regels kan werken in hiphop vind ik juist prettig. In mijn tijd bij Spinnin’ Records werd ik ook aangespoord om maar één genre te maken, maar dat kon ik helemaal niet. In hiphop kan ik echt van alles doen en vooral doen waar ik zin in heb. Door die switch ging ik wel van shows op Tomorrowland naar draaien in de plaatselijke kroeg. Dat was niet makkelijk, maar wel mijn eigen keus. Ik had er vertrouwen in dat het ook in de hiphop ging lukken. Ronnie Flex kwam ik toevallig tegen in de studio van mijn manager toen ik minder bezig was met EDM. Daar zou hij een sessie met Boaz van de Beatz hebben, maar die kwam niet opdagen. Hij vroeg toen of ik beats maakte en zodoende gingen we vanaf dat moment samenwerken.”

Je album is vandaag uitgekomen. Wat kunnen we verwachten?

“Ik heb voor mijn album het legendarische duo Lijpe en Emms bij elkaar kunnen brengen op één nummer. Verder staan JoeyAK, Broederliefde, Mula B, Dopebwoy, Cor, Sevn Alias, Jacin Trill, Ashafar, IliasOpDeBeat en nog veel meer namen op het album. Ik heb echt twee en een halfjaar aan dit album gewerkt, dus ik ben heel blij dat het eindelijk uitkomt. Nu kan ik weer op allerlei nieuwe dingen en opties focussen. Een paar dagen geleden ben ik benaderd om deze week in LA een studiosessie te doen met Jason Derulo. Dat zou een sessie zijn waar Chris Brown en French Montana ook bij zouden zijn. Daar wilde ik natuurlijk geen ‘nee’ tegen zeggen, maar ik moest wel. Met de release van mijn album kan ik echt niet weg uit Nederland. Ook stuurde Oliver El-Khatib (compagnon van Drake bij OVO) mij een bericht op Instagram, omdat hij beats wilde hebben. Ik heb daar, door mijn album-release ook nog geen tijd voor gehad. Dus dat zijn dingen waar ik hierna weer tijd voor heb. Sowieso wil ik mij nu meer gaan focussen op artiesten in het buitenland. Het liefst in de Verenigde Staten.”

Waar had je tijdens het maakproces het meeste moeite mee? Trobi

“Ten eerste zou het album eigenlijk voor de pandemie al uitgebracht worden. Op het moment dat het virus uitbrak, besloot ik mijn album te parkeren en uiteindelijk is hij twee jaar later uitgekomen. Toentertijd dacht ik dat mijn album het beste album ooit was, maar nu staan er nog maar twee nummers op van voor de pandemie. Ik heb in de tussentijd zoveel aanpassingen gedaan en dit is het resultaat. Waar ik ook veel moeite mee had, was dat elke demo geen garantie was omdat artiesten de nummers die we samen maakten, uiteindelijk zelf wilden claimen. Dat maakte het proces nogal lastig. Ik heb zelf hard gewerkt aan mijn branding als artiest d.m.v. TikTok. Ook heb ik gewerkt aan mijn gun-factor binnen de scene, waardoor artiesten ook uiteindelijk wat terug wilden doen. LouiVos was de eerste die mij een nummer gaf met ‘Einstein’ en dat was wel de aftrap voor het album.”

Heb je nog een boodschap voor de mensen?

“Check mijn album. Alle stijlen zijn erin verwerkt en het is een erg divers album geworden. Ik hoop dat er voor iedereen iets leuks tussen zit en laat mij vooral weten welk nummer jouw favoriet is. Uiteindelijk hoop ik vooral dat de mensen ervan genieten.”

Trobi

Trobi

Leave a Reply